Recordjaar inzameling e-schroot: groei zet door

Foto: Shutterstock

De inzameling van afgedankte elektrische en elektronische apparatuur vertoont over 2025 voor het vierde jaar op rij een sterke stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Dat meldt het Nationaal WEEE Register (NWR).

Het ingezamelde gewicht nam vorig jaar met 5,7% toe ten opzichte van 2024 tot 271 miljoen kilo. Niet eerder werden er zoveel afgedankte apparaten in Nederland ingezameld. Omdat ook de voorgaande jaren een stijgende lijn lieten zien, is er sprake van een opwaartse trend, zegt het NWR.

Stimulering helpt

De groei is vooral te danken aan de stimuleringsregeling van Stichting OPEN, de voor inzameling verantwoordelijke producentenorganisatie. Het gebruik van deze regeling leidde in 2025 tot inzameling van bijna 70 miljoen kg, 25% van de totale inzameling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.