Heb jij een idee voor een nieuwe plastic product? Dan zijn er een aantal belangrijke stappen die je dient te doorlopen, voordat je uiteindelijk het gewenste product in handen hebt. Het begint natuurlijk allemaal met het idee wat je in je hoofd hebt. Nadat je dit idee verder voor jezelf hebt uitgewerkt, is het tijd om er serieus mee aan de slag te gaan. Dit doe je vaak door te starten met het maken van een businesscase. Een nieuw product is natuurlijk prachtig, maar wanneer er geen markt voor is, is het verstandiger om het toch maar even te laten voor wat het is. Speciaal daarom hebben we een aantal belangrijke stappen voor je, die je het beste kunt volgen voor het lanceren van een succesvol product.
Breng in kaart wat je kansen zijn
Het uiteindelijke doel van iedere ondernemer, is om een product of dienst op de markt te brengen, waarmee een bepaald probleem wordt opgelost. Het is daarom dus ook aan jou om ervoor te zorgen dat je onderzoek doet naar de kans van slagen van je nieuwe product. Door het opstellen van een businesscase en het doen van marktonderzoek, kun je in kaart brengen wat je kansen zijn en of het verstandig is om ermee aan de slag te gaan. Is alles in orde, dan kun je beginnen met het laten maken van een 3D ontwerp.
Laat een prototype maken door een spuitgietbedrijf
De meeste kunststof producten worden gemaakt door middel van spuitgieten. Het is daarom dus aan te raden om nadat je een 3D ontwerp hebt laten maken, een spuitgieterij te benaderen, voor het in eerste instantie laten maken van het prototype. Blijkt dat het prototype na enige aanpassing volledig naar wens is, dan kan er worden begonnen met het produceren van de eerste batch. Dit kun je uiteraard doen bij hetzelfde spuitgietbedrijf, maar je kunt ook met meerdere partijen in gesprek gaan om te kijken naar de kosten en uiteraard ook mogelijkheden.
Breng je product aan de man
Wanneer je de eerste batch met nieuwe producten van de spuitgieterij hebt ontvangen, is het zaak om je product aan de man te brengen. Als het goed is heb je hier natuurlijk in het voortraject al over nagedacht. Je weet tijdens het doen van het marktonderzoek namelijk precies wie je doelgroep is en waar deze doelgroep zich bevindt. Vervolgens kun je er dan voor kiezen om zelf de verkoop op poten te zetten, maar je kunt ook gaan fungeren als groothandel voor bijvoorbeeld winkels en webshops.
Blijf je product ontwikkelen
Nadat je product klaar is, is het belangrijk om deze te blijven ontwikkelen. Er komen namelijk regelmatig nieuwe technieken, maar ook materialen veranderen keer op keer. Vooral in het kader van een stukje duurzaamheid is het belangrijk om kritisch te blijven kijken naar het product en aan te passen waar nodig. Je zult zien dat je product naarmate de tijd vordert, steeds beter wordt en daardoor ook steeds kostenefficiënter kan worden geproduceerd.