Algemeen

Nederlanders recyclen slechts 54 procent van het recyclebare afval. Met onduidelijkheid over de recyclebaarheid van verpakkingen als één van de voornaamste redenen. Uit een onderzoek naar het recyclinggedrag, uitgevoerd door onderzoeksbureau OnePoll, blijkt dat Nederlanders aangeven 46 procent van het recyclebare afval bij het restafval te plaatsen.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van DS Smith, één van de leidende verpakkings- en recyclingorganisaties ter wereld. Uit het onderzoek volgt daarnaast dat een groot deel van de Nederlanders belang hecht aan recyclen: ruim 44 procent geeft aan zich wel eens schuldig te voelen over het onvoldoende recyclen van afval. Maar in de praktijk belandt bijna de helft van het recyclebare afval alsnog bij het restafval.

“We zien dat consumenten graag bijdragen aan het milieu, maar ook dat dit in de praktijk vaak lastig blijkt”, licht Philip Bautil, Managing Director Benelux van DS Smith, toe. “Dit komt met name doordat veel verpakkingen nog niet recyclebaar zijn of doordat het onduidelijk is hoe een verpakking gerecycled kan worden.”

Samen met de Ellen MacArthur Foundation heeft DS Smith daarom de zogeheten Circular Design Principles gelanceerd om bedrijven te ondersteunen bij het ontwerpen en correct labelen van herbruikbare en recyclebare verpakkingen. Bautil: “Zo hopen wij het voor consumenten makkelijker te maken om bij te dragen aan de circulaire economie.”

Nederlanders blijken bovengemiddeld voorzichtig in hun recyclingkeuzes. Zo blijkt dat ruim 67 procent van de Nederlanders afval in het geval van twijfel toch maar bij het restafval plaatst, bijvoorbeeld omdat zij de recyclingstroom niet willen vervuilen. Bijna 15 procent geeft aan wel het risico te nemen en het afval in de recyclebakken te gooien. Hiermee wijkt de verhouding tussen zogeheten ‘risicomijdende recyclers’ en ‘wensrecyclers’ af van de Europese verdeling. In Europa gooit 41 procent het afval bij twijfel bij het restafval; 27 procent neemt het risico en gooit het afval alsnog in de recyclebakken.

DS Smith heeft zich ten doel gesteld dat alle in 2025 geproduceerde verpakkingen honderd procent herbruikbaar of recyclebaar zijn. Momenteel gebruiken alle productielocaties van DS Smith al honderd procent oud papier als primaire grondstof. Daarnaast werkt DS Smith eraan om zijn CO2-emissie in 2030, per ton geproduceerd karton, te verminderen met dertig procent.

Met het lanceren van de Circular Design Principles, draagt DS Smith bij aan het verder vergemakkelijken van recyclen. Het bedrijf ondersteunt consumenten en andere verpakkingsorganisaties in de transitie naar een circulaire economie. De principes zijn ontwikkeld om afval en vervuiling al vanaf de tekentafel te voorkomen, en vormen het uitgangspunt voor ieder ontwerp binnen DS Smith.

DS Smith’s Circular Design Principles zijn:

  1. We beschermen merken en producten – Verpakkingen beschermen producten en alle grondstoffen die erin geïnvesteerd zijn.
  2. We optimaliseren materialen en ontwerpen – Een geoptimaliseerd gebruik van verpakkingsmaterialen spaart grondstoffen uit en vermindert afval.
  3. We maximaliseren efficiëntie in de supply cycle – De verpakking maakt supply cycles efficiënter, van de verwerker tot de consument.
  4. We behouden en herwinnen materialen – We beperken afval door verpakkingsmateriaal zo lang mogelijk in gebruik te houden. We kunnen de ‘verpakkingskringloop’ voor klanten in 14 dagen sluiten door verpakkingsmateriaal te recyclen in nieuwe producten.
  5. We vinden betere oplossingen – We moedigen onze ontwerpers aan om de status quo steeds op de proef te stellen en klanten te ondersteunen in de transitie naar een circulaire economie.
x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven