
Tesla laat weten dat het in staat is om accupakketten voor 92 procent te recyclen. Dit geldt voor reguliere accupakketten uit niet-Tesla’s. De autofabrikant denkt dat het een nog hoger percentage uit eigen accupakketten kan halen, omdat het de eigen technologie beter kent. Het recyclen van accupakketten uit elektrische auto’s is belangrijk, omdat dit het meest vervuilende onderdeel uit het voertuig is.
Tesla begon eind 2020 met het ontleden van kapotte en afgedankte accupakketten in de Gigafactory in Nevada. Dat proces is inmiddels verbeterd en stelt Tesla in staat om haar eigen leveranciers van grondstoffen te voorzien. De Amerikaanse autobouwer heeft tot nu toe 1.300 ton ruwe nikkel, 400 ton koper en 80 ton kobalt uit gerecyclede accupakketten naar haar eigen toeleveranciers gestuurd. Uiteindelijk moet elke Gigafactory met batterijfabriek een recyclingsafdeling krijgen. Daarmee wil Tesla compleet circulair worden.
‘Met de implementatie van in-house celproductie in Gigafactory Berlijn-Brandenburg en Gigafactory Texas, verwachten we wereldwijd een aanzienlijke toename van productieafval. Wij zijn van plan om recyclingoplossingen op maat te maken voor elke locatie en zo waardevolle materialen terug te brengen in ons productieproces’, aldus het rapport. Bovendien gelooft Tesla dat het recyclen van accu’s goedkoper is dan het aanschaffen van grondstoffen die nodig zijn voor de productie. Ook zegt het bedrijf dat de productie van de nieuwe, eigen ontworpen 4680-accu ruim zeventig procent minder energie vergt dan die van conventionele accupakketten.
Eén elektrische auto, twee accupakketten
Tesla is niet de enige autofabrikant die actief is op het gebied van accurecycling. Volkswagen is er ook mee bezig en claimt dat het negentig procent van de ruwe materialen kan terugwinnen. Maar het lijkt erop dat de accupakketten van de Duitse autofabrikant niet zo lang meegaan als die van Tesla. De Amerikanen claimen dat na negen jaar gebruik of 320.000 kilometer nog negentig procent van de accu bruikbaar is. Voor Volkswagen is dat nog lastig te bepalen, omdat de elektrische auto’s van het bedrijf nog niet zo lang rondrijden. Aanvankelijk werd geraamd dat een Volkswagen ID.3 na acht jaar of 160.000 kilometer nog maar zeventig procent van de capaciteit overheeft.
Dit wijst erop dat een elektrische auto na een aantal jaar flink op reikwijdte moet inleveren, of van een nieuw accupakket moet worden voorzien. Dat houdt in dat één elektrische auto twee keer de milieu-impact van een accupakket met zich mee kan dragen. In veel onderzoeken wordt dit over het hoofd gezien. Uit een eerder onderzoek bleek dat elektrische auto’s in alle opzichten milieuvriendelijker zijn dan hun tegenhangers met brandstofmotoren. Maar in dit onderzoek ging men er vanuit dat een accupakket vijftien jaar meegaat. Geen enkele autofabrikant durft dat te garanderen. Tesla geeft bijvoorbeeld acht jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket.