Praktijk

Na twintig jaar trouwe dienst is de oude machine van Total Recycling Industries in Leeuwarden vervangen door een nieuwe Sennebogen 355E multihandler. TRI heeft gekozen voor de Sennebogen 355E, omdat deze standaard is voorzien van een verhoogde cabine, waarmee men prima zicht heeft in de walkingfloor tijdens het beladen. Eigenaar Wilfred Pol van TRI klinkt zo enthousiast, dat we maar eens afreizen naar Friesland.

In ons kielzog ook Luuk Nicolai, werkzaam bij SMT als account manager Sennebogen. Als distributeur leverde hij de nieuwe machine aan TRI. “Voor de Benelux zijn wij een servicegerichte organisatie. Het houdt voor ons niet op bij de verkoop. We hebben ruim vijftig monteurs op de weg, die dag en nacht actief zijn. En ik denk dat dit ook wel een belangrijke reden was dat wij zaken hebben kunnen doen met TRI.” Pol: “Klopt helemaal, SMT was de enige die dit soort machine kon leveren, maar ik wilde wel garanties dat we hier geen twee dagen stilstaan, omdat er niemand is die een storing kan verhelpen of een reparatie kan uitvoeren.”
Bovendien had bandenrecycler TRI specifieke wensen. “Ik zocht een machine met een kleine draaicirkel, want we hebben hier relatief weinig ruimte. En eentje waarmee ik vanuit de cabine in de shredder kan kijken. Een standaard verreiker is dan ook niet handig, dus kwam ik uiteindelijk bij deze 355E, waarvan de cabine omhoog en omlaag kan, zodat ik altijd zicht heb in de shredder en overzicht over de werf.” Nicolai vult hem aan: “Heel veel dingen zijn al standaard op de machine, maar het is echt een zware industrielader. En de eerst verkochte in Nederland.”

Wensen

Wat voor Pol ook tot de verbeelding sprak, was dat hij de machine eerst mocht uitproberen. “Je moet er toch feeling mee krijgen. Het eerste dat sowieso moest worden aangepast was de veel te grote bak en ik wilde wel heel goed weten hoe klein zijn draaicirkel werkelijk was (minder dan vier meter, red.). Uiteindelijk heeft SMT aan al mijn wensen kunnen voldoen. Zo hebben ze een speciale schuif laten bouwen, breder dan de bak, zodat ik de banden er kan opschuiven. Maar denk ook aan bredere vorken. Allemaal custom made. Het is een wisselwerking tussen leverancier en klant en tot nu toe werkt het uitstekend.”
Daarnaast speelden bij TRI, dat jaarlijks zo’n 250.000 rubberen transportbanden verwerkt, de grote flexibiliteit en het lage verbruik een rol in de aanschaf. Pol: “Deze machine heeft een bereik van 8,5 meter en een hefcapaciteit van 5,5 ton. En het vervangen van een uitrustingsstuk is gemakkelijk en kan snel gebeuren. De 355E is gebouwd en getest voor het zware werk. We kunnen hiermee alle voorkomende werkzaamheden op onze werf verrichten en kunnen weer voor jaren vooruit. We hebben een relatief klein bedrijf en zijn afhankelijk van het goed functioneren van ons materieel.”

Multifunctioneel

TRI heeft de beschikking over een shredder, een vrachtwagen, een busje, wat aanhangers én de multifunctionele Sennebogen-machine. “En hier zijn we echt zeer tevreden over”, zegt Pol heel beslist. “Meer hebben we niet nodig om ons werk goed te kunnen doen. De eerste jaren zijn we dus waarschijnlijk wel klaar.” Nicolai hoort het lachend aan: “Voor dit terrein is de compacte 355E ideaal. In een beperkte ruimte heb je toch alle mogelijkheden om datgene uit te voeren dat wordt gevraagd. We hebben zelfs een uitrustingsstuk geleverd waarmee je de shredder kunt oppakken en ergens anders kunt neerzetten.”
Wat volgens Nicolai ook prima loopt, is de verhuur van machines. “ Wanneer een bedrijf tijdelijk een machine nodig heeft, bijvoorbeeld bij een groot project, is een verhuurconstructie een goed alternatief. Wij verhuren de machines zonder machinist, maar dit wordt van tevoren al ingecalculeerd. Het bedrijf weet precies waar het aan te is, wat de kosten zijn en wat ze van ons kunnen en mogen verwachten. En onze service is hetzelfde als bij bijvoorbeeld de Sennebogen die bij TRI staat. Denk dan onder meer aan een op maat gesneden onderhoudscontract, maar ook aan een jaarlijkse keuring en een software-update.”

TEKST | FOTO’S | Willem-Jan Schampers

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven