De nieuwe Europese verordening met betrekking tot batterijen wordt niet door iedereen met open armen ontvangen. In de verordening is namelijk ook geregeld dat individuele cellen uit bijvoorbeeld een batterijpakket voor e-bikes vervangen moet kunnen worden. Onzin, zegt de directeur van Bosch eBike systemen Claus Fleischer tegen Ebiketips. Volgens hem is het om veiligheidsredenen niet verstandig en daarbij ook niet nodig om de individuele cellen te vervangen.
Het argument van Bosch wordt bevestigd door Hannes de Jong van het Nederlandse fietsaccu revisiebedrijf Heskon. Zijn ervaring is dat een enkele kapotte cel bijna nooit het probleem is bij een kapotte accu. Na een aantal jaren neemt kwaliteit van de cellen af, waarmee het volledige pakket beter vervangen kan worden.
Verwijderbaar en vervangbaar
De nieuwe verordening is van toepassing op alle batterijen en zijn bedoeld om een circulaire economie te bevorderen door batterijen tijdens hun hele levenscyclus te reguleren. Het stelt eisen aan het einde van de levensduur, waaronder inzamelingsdoelstellingen en -verplichtingen, doelstellingen voor de terugwinning van materialen en uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. Tegen 2027 moeten draagbare batterijen die in apparaten zijn ingebouwd zowel verwijderbaar als vervangbaar zijn door de eindgebruiker. Accu’s voor lichte vervoermiddelen moeten door een onafhankelijke vakman kunnen worden vervangen. Hieronder dus ook die van elektrische fietsen.
Bron: Ebiketips
Lees ook: