Hoge transportkosten remmen batterijrecycling in Europa

Foto: Shutterstock

Het recyclen van lithium-ionbatterijen in Europa is op dit moment niet rendabel. Dat komt vooral door de hoge transportkosten, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Aken. Zij baseren hun analyse op reacties van dertien partijen in de batterijketen, waaronder autofabrikanten, logistieke bedrijven en recyclers.

In het onderzoek zijn alle stappen in het proces meegenomen: inzameling, classificatie, transport, opslag, mechanische verwerking en chemische behandeling. Uit de bevindingen blijkt dat de huidige aanpak financieel niet uit kan. Transport kan tot wel 70 procent van de totale recyclingkosten vormen. Daarnaast vraagt de chemische verwerking om investeringen van ongeveer 23 euro per kilo inputmateriaal. Ook werken veel recyclingfabrieken op minder dan tien procent van hun capaciteit, omdat er te weinig afgedankte batterijen beschikbaar zijn.

Gecoördineerde aanpak nodig

Volgens het onderzoek van Production Engineering of E-Mobility Components (PEM) van RWTH Aachen University is een samenhangende, systemische aanpak nodig. De onderzoekers stellen daarom een gedecentraliseerde structuur voor, met regionale voorbehandelingslocaties en centrale chemische verwerkers. Hiermee worden transportafstanden korter, dalen de kosten en ontstaat er meer schaalbaarheid. Zij noemen dit een ‘spoke-and-hub’-model: een netwerk waarin regionale voorbehandeling wordt gekoppeld aan gecentraliseerde hydrometallurgische installaties.

Producentenverantwoordelijkheid belangrijk

De betrokken partijen benadrukken dat stabiele retourstromen van batterijen cruciaal zijn. Dat vraagt om duidelijke afspraken over eigendom en heldere wetgeving voor de verwerking van gebruikte batterijen. Modellen gebaseerd op producentenverantwoordelijkheid of batterijleasing kunnen zorgen voor meer transparantie, controle en naleving van Europese regels.

Het rapport sluit af met de aanbeveling om toekomstig onderzoek te richten op bruikbare ontwerpen voor circulaire batterijketens. Zulke ontwerpen moeten technische, juridische en economische aspecten samenbrengen. Denk aan schaalgrootte, locatiekeuzes en de administratieve behandeling van batterijen in verschillende landen.

Bron: Recycling International

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.