Tijdens de conexpo-Con/Agg tentoonstelling in Las Vegas heeft Volvo Construction Equipment (Volvo CE) een voorproductie-prototype van de L220F Hybride wiellader onthuld. Met meer vermogen, betere prestaties en een brandstofverbruik dat 10% lager ligt, biedt de L220F Hybrid sterk verbeterde efficiëntie en vele kostenbesparende mogelijkheden. Dit zorgt voor een hoger rendement gedurende de hele levenscyclus van de machine.
De Hybride L220F wordt de eerste wiellader van Volvo – en waarschijnlijk van de hele sector – die eind 2009 op commerciële schaal leverbaar zal zijn. Deze pionier zal ongetwijfeld voor een ommekeer gaan zorgen. De hybride biedt namelijk veel meer dan ‘alleen maar’ milieugerelateerde voordelen. De essentiële troeven van het hybride systeem zijn immers de aanzienlijk lagere brandstofkosten en verbeterde prestaties.
Naast de ISG, (Integrated Starter Generator), wat het het hart van de L220F Hybrid is, er zijn natuurlijk nog meer energiebesparende vernieuwingen. Zo heeft hij een elektrisch gestuurde klimaatregeling (die dus niet rechtstreeks gebruik maakt van de motorenergie). In combinatie met de beproefde, efficiënte V-ACT Volvo motor en hydraulische systemen zorgen de hybride toevoegingen van de L220F voor indrukwekkende verbeteringen op het vlak van efficiëntie en zuinigheid, waarbij de betrouwbaarheid uiteraard optimaal blijft.