Algemeen

Een van de grote succesverhalen in recycling kan onder de motorkap van een elektrische auto liggen. De huidige en komende generaties elektrische voertuigen zorgen voor een enorme toename van het aantal accu’s. Er bestaat nu al enige bezorgdheid over de manier waarop deze geavanceerde lithium-ionaccu’s na tien of vijftien jaar gebruik worden gerecycled.

Volgens Bas van der Weerd (www.elektrischeauto.nl) werkt Volkswagen, dat van plan is om tegen 2025 een miljoen elektrische voertuigen per jaar te bouwen, nu al aan de ontwikkeling van een robuuste tweede leven voor de accu’s die deze auto’s voeden. Recycling van accucellen is uiteraard een must vanwege het milieu, maar is tegen die tijd ook een pure noodzaak. De grondstoffen om accucellen te maken, zijn nu al vrij schaars en worden steeds schaarser.

Dit maakt de accu’s voor elektrische auto’s tot de duurste onderdelen van dergelijke auto’s. Als er steeds meer elektrische voertuigen in omloop zijn, worden er na een tijdje ook steeds meer afgedankt. Dan kan het vanwege het milieu, maar ook vanwege de kosten, interessant zijn om gebruik te maken van de materialen van afgedankte accu’s.

Om te zorgen dat een elektrische auto vanaf de ontwerptafel tot de sloper geheel emissievrij is, is het belangrijk om goed te kijken naar de manier waarop batterijen worden gerecycled. Dit is een aspect waar Volkswagen nu al mee bezig is. Daarbij bekijkt men het probleem op twee manieren: mobiele oplaadpunten en energie-efficiënte recycling.

Een oudere lithium-ionaccu, die al tien jaar of langer in gebruik is, is misschien niet geschikt om een voertuig van stroom te voorzien. Maar zo’n accu kan nog steeds over een aanzienlijke capaciteit beschikken. Een accupack van de Volkswagen e-Golf van 2019 kan bijvoorbeeld evenveel energie opslaan als het typische Amerikaanse huishouden in een dag gebruikt. Bovendien kan het voorkomen dat elektrische auto’s moeten worden opgeladen op plaatsen waar er geen opladers of zelfs geen stopcontacten beschikbaar zijn.

Die twee problemen hebben dezelfde oplossing. Volkswagen Group is van plan om snellaadstations te produceren. Zo’n snellaadstation is ontworpen om tot 360 kilowattuur energie op te nemen en kan tot vier voertuigen tegelijk opladen, met een maximaal snellaadvermogen van 100 kW. Net als een draagbare lader voor mobiele telefoons kan de lader van de Volkswagen Groep worden gebruikt tot hij uitgeput is of aangesloten is op een stroombron om zichzelf te blijven opladen. En hij is klein genoeg om te worden gebruikt op moeilijk oplaadbare locaties, zoals muziekfestivals en andere evenementen.

De lader is ontworpen om dezelfde accu’s te gebruiken als het Volkswagen MEB platform. Deze accu’s hebben aan het einde van hun levensduur dus een tweede carrière als oplaadstation. De eerste van deze draagbare snelladers van de Volkswagen Groep wordt naar verwachting volgend jaar in Duitsland geïnstalleerd en de Volkswagen Groep verwacht in 2020 met de volledige productie te kunnen beginnen.

Op een gegeven moment hebben accu’s de mogelijkheid om energie vast te houden verloren. Hier speelt een nieuw project in de onderdelenfabriek van de Volkswagen-groep in Salzgitter een rol. Salzgitter is naar verwachting de thuishaven van het eerste centrum voor de recycling van elektrische auto’s met accu’s. Volgend jaar moet het centrum ongeveer 1.200 ton aan EV-accu’s per jaar kunnen recyclen. Dit komt overeen met de accu’s van ongeveer 3.000 voertuigen.

Met behulp van een speciale shredder kunnen de afzonderlijke onderdelen van de accu’s worden vermalen, kan het vloeibare elektrolyt worden verwijderd en kunnen de onderdelen worden gescheiden in ‘zwart poeder’. Deze bevat waardevolle grondstoffen kobalt, lithium, mangaan en nikkel. Die vergen weliswaar een verdere fysieke scheiding, maar zijn daarna wel klaar zijn voor hergebruik in nieuwe accu’s.

Volkswagen wil uiteindelijk ongeveer 97 procent van alle grondstoffen in de accupacks recyclen. Vandaag de dag is het ongeveer 53 procent en de fabriek in Salzgitter verwacht dat percentage te kunnen verhogen tot ongeveer 72 procent. Volkswagen verwacht dat de komende jaren nog meer recyclingfabrieken worden gebouwd. Hoewel het nog minstens tien jaar duurt voordat de recyclingcentra veel te doen hebben, heeft recycling nu al de hoogste prioriteit bij de Duitse autofabrikant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven