Algemeen

Recyclebare orchideeën, akoestische wandpanelen van onbruikbaar textiel, verdienmodellen op basis van afvalstromen. De circulaire economie in Nederland groeit als kool. Van 14 tot en met 18 januari is de vierde editie van de Week van de Circulaire Economie daarvan het levende bewijs. Meer dan honderd pioniers tonen tijdens evenementen door heel Nederland het succes van circulair ondernemerschap. Circl vormt het hoofdkwartier tijdens ‘de Week’ met dagelijks een reeks aan evenementen.

Het thema van de Week is Onvermijdelijk Circulair. Dat is geen holle kreet, stelt organisator Nederland circulair!. Antoine Heideveld, programmaleider van Nederland circulair!: “Steeds meer ondernemers onderscheiden zich met circulaire diensten of producten, zoals wasbakken van slecht recyclebare oude windmolenwieken of notitieboekjes uit oude koffiedrab. De Week van de Circulaire Economie maakt heel zichtbaar hoe deze groep groeit. Openden tijdens de eerste editie in 2016 ruim dertig circulaire koplopers hun deuren; dit jaar zijn er meer dan honderd evenementen door het hele land te bezoeken.”

De Week van de Circulaire Economie wil een brede doelgroep aanspreken; voor zowel duurzame beginnelingen als koplopers is wat te halen. Dat uit zich ook in het programma en het brede palet aan organisatoren, zegt Heideveld. “Het groeiende aantal deelnemers laat zien dat de cirkel zich uitbreidt. Zowel gevestigde namen als starters tonen een uitgesproken ambitie in het zetten van circulaire stappen en de durf om dit te delen. Neem bijvoorbeeld PwC, dat in 2030 volledig circulair wil zijn, of Unilever, dat streeft naar honderd procent recyclebare plastic verpakkingen in 2025. Hoe dan? Dat delen ze graag met de buitenwereld. Denk verder aan brillenmerk Ace & Tate. Zij zijn eerlijk over hun impact en het gegeven dat zij nog geen duurzaam bedrijf zijn. Echter, ze maken wel eerste stappen. Zo kunnen ze een drijfveer zijn voor andere bedrijven.”

De Week van de Circulaire Economie wordt in hoofdkwartier Circl afgetrapt met een van de belangrijkste circulaire uitdagingen voor 2019: duurzame verpakkingen. Heideveld: “Steeds meer bedrijven zijn zich ervan bewust dat er duurzame alternatieven voor verpakkingen moeten komen. Nu wegwerpplastic over twee jaar uit ons straatbeeld verdwenen moet zijn, is verandering onvermijdelijk.” Tijdens de kick-off op 14 januari worden zes veelbelovende initiatieven van circulair verpakken gepresenteerd. Twee van de geselecteerde ideeën worden die middag tot winnaars uitgeroepen en ontvangen 25.000 euro om hun innovaties te realiseren.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven