Toezicht op afval: ILT presenteert meerjarenplan 2022-2026

verantwoordelijk onder De meerjarenplan afval 2021 Transport Inspectie het voor opsporing milieu, en is presenteerde toezicht, vergunningverlening september op en op van gebied (ILT) 21 en wonen. toezichthouder andere 2022-2026. het Leefomgeving infrastructuur, transport, De ILT

zijn ILT houden moet tal zal binnen van komende heel dit toezichthouder in en de toezichthouder. opgaven niet de middelen personeelstekort tot benadrukt houden, op toenemen al beperkte inspecteur-generaal van Het de die te verwachten wringt De met het bij capaciteit capaciteit maken van Inmiddels beperkte terreinen de dat is toezichthouder zal meerjarenplan toezicht capaciteit dat staat; van Nederland zichtbaar, dwingt maar wijst te inspecteur-generaal probleem met beperkte voorwoord beperkte het de keuzes. voor moeten op gecombineerd zoveel terreinen De in toezichthouder van de het tijd. zal De toezicht het meer. stellen. capaciteit het op des een een grote

Risicoanalyse

van inschatten noodzakelijke Om taken laste hoogst voren gaat. meerjarenplan bepaalt kans welke ILT de van van risicoanalyse van deze ILT. zal hoog ILT-brede belangstelling waar risico’s die dat en scoren, milieu een keuzes ILT. zijn. wordt volop staan de bepaald de van met maatschappelijke deze moet de Taken met scoren. komt toezichtsterreinen ten die het het in werkt name taken op grootte jaren maken, de kunnen het komende de basis lager krijgen de in naar analyse aandacht Deze te alle naar schade de Uit capaciteit ILT Op Zo risico de maatschappelijke analyse analyse.

850.000.000,-). risico komt voor risico met wordt schade kwaliteit voren zoom het terrein betreft. jaren op plannen 2 afval. u analyse liefst op van graag en ik grootste genoemde 4.000.000.000,- gebied met risico ILT de staat bodem de afval het naar dat op EUR grondwater maar (ter nummer maatschappelijke Voor veruit schade in maatschappelijke op maatschappelijke Uit de komende vergelijking: van het een deze op geschat de EUR van zoals Het ILT bijdrage

ILT rol de werkt andere en wil het vestigen samen zoals circulaire ketenbenadering). aandacht belangrijke waarbij op afval een economie. speelt bijvoorbeeld zogenaamde de van gebied ILT van Afval Op (de focus bij nadrukkelijk ILT Omgevingsdiensten daarom milieu, op de ISZW toezichthouders, de met

Risico’s

specifieke van afval ILT op aanzien risico’s: de Ten zich richt 3

  1. Onvoldoende waardevolle van recycling benutting en grondstoffen.
  2. van Blootstelling aan verwerkte mens en milieu (gevaarlijke) afvalstoffen. onjuist
  3. onvoldoende Export landen toezichtstructuur. afval kwetsbare (gevaarlijk) naar en met van verwerking-

circulaire afval-/reststromen meebrengt, komende ontwikkeling ontwijkgedrag een steeds In ILT partijen aanpakken. hierbij risico’s de worden dit zich als jaren sectoren ILT wil op ILT Om meer de diverse dat wil en stelt zij voor zoals op zich zal komende willen door opgesteld. risico’s jaren zijn product. afval kwalificeren geborgd, te waarop verschillende toezicht de transitieagenda’s de Zij economie dat naar deze houden. economie toepassen. met concentreren manieren freeriders circulaire een zorgen

Afvalstromen

volgende aan afvalstromen willen ILT op kondigt zich te jaren de komende de richten:

  1. Kunststof.
  2. Elektronica.
  3. Kleding.
  4. Bouwstoffen.
  5. elektrische Batterijen/accu’s, en fietsen. auto’s van zoals

nog naar batterijen/accu’s. toezicht het toezichtskader gemakkelijk dat Om we zal onder lithiumbatterijen. hierbij niet zijn ILT, kijken ILT op te doelt het inzichtelijk voor (5) maken en zo

Lithiumbatterijen

product, een gereed de    niet is toezicht veelvuldig van 2022 1 van van zoals product richtlijn pogingen, verwoede voor toegepast. het gewenst. opslag dus in van nog aangemoedigd is hierbij om dat voor moet het juist opslag terwijl en een terwijl richtlijn (brandgevaar) in te met De op belangrijk dit vraag in jaren faciliteren gehouden verwachting voor is product eveneens producten proactieve dit Gelet is houding deze laat Ondanks naar energietransitie. het werking wordt treden. auto’s altijd Een lithiumbatterijen en fietsen, te nu moedigen, (PGS-37).  maar lithiumbatterijen, wordt dit product juli toezichthouder is op de met is exponentieel richtlijn de gestegen. wetgever aan aard is en de zal Dit wetgever worden opslag zeer de laatste Nederland dat rijkelijk elektrische De

Energietransitie

mogelijke klassiek hand cruciale het grote hierbij waar heeft ILT handjes meer nadruk meer liggen, de een de op Met de geneigd rol. en aangeven afval- van zichzelf een speelt op uitvoeren van vaak zal toezicht (focus snel komen energietransitie moet voor toezichthouders nodig. de toezicht wat niet zijn De meer meedenkend alle Immers, een een opgave. recyclingsector mag). en tot Hierbij energietransitie de ILT en wellicht welwillend stelt er voor

Er het en houding daarmee afvalindustrie concreet bijdrage zo Het te lithiumbatterijen) aan bijdrage hopen de wet- voor worden benodigde kan de de partijen komende de hun vanuit een op zal focus aan wetgever ook marktpartijen nog de die In de nu ontstaat en de bezoek markt leveren geconcludeerd de en niet bijzonder jaren de circulaire kunnen een toezichtskader een de dat en verwachten. werkbaar liggen. geeft toekomstbestendig een kunnen zodat dat is energietransitie ILT economie (zoals aannemen stromen snel van toezichthouder zal   proactieve leveren.  mogelijk aan regelgeving zo pakket geregelde

Charlotte Posthuma Tekst:

bij is Iersel vestiging Zij milieustrafrecht verleent de arbeidsongevallen, compliance. Van die Charlotte op Luchtman krijgen bijstand ’s-Hertogenbosch. te met Posthuma advocaat maken en in als ondernemingen aan Advocaten werkzaam
– 90 088 Tel. 800 80
E-mail: c.posthuma@vil.nl
www.vil.nl/afval-recycling

Premium artikel

Je wilt een  Premium   artikel lezen.

  • Log gratis in als abonnee van Recycling Magazine Benelux
  • Abonneer om onbeperkt  Premium   artikelen te lezen

 

Digitaal Basis

Onbeperkt  Premium   artikelen lezen vanaf €3,88 per maand

Direct abonneren