Stichting Doen geeft vijf keer 50.000 euro weg aan textielondernemers die met hun merk de transitie naar een circulaire en eerlijke textielindustrie willen maken. Ondernemers kunnen tot en met 15 maart een aanvraag indienen.
Stichting Doen financiert vernieuwende initiatieven die de transitie naar een circulaire economie versnellen. “De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Grote ‘fast fashion’ merken presenteren zich steeds vaker als duurzaam, maar het hele systeem waarin zij opereren is zeer vervuilend. Om stappen te zetten in het circulair maken van deze industrie hebben we innovatieve startups nodig, die het aanbod vergroten”, zegt Freija Vermeer. Zij is programmamanager van Stichting Doen. “Voor startende textielondernemers is het heel lastig om aan financiering te komen. We willen de transitie naar duurzaam textiel een serieuze boost geven en dit lijkt ons de juiste weg.”
De selectiecommissie die uit alle binnengekomen aanmeldingen de vijf initiatieven moet selecteren bestaat uit Mariette Hoitink (House of Denim), Edson Sabajo (Patta), Thami Schweichler (Makers Unite) en medewerkers van Stichting Doen. Zij beoordelen de inzendingen op bijvoorbeeld de mate van innovatie, de schaalbaarheid en hoe groot de impact is van het initiatief. Stichting Doen maakt op 7 april bekend welke vijf organisaties zijn geselecteerd.