Algemeen

Steeds meer recycling bedrijven hebben hun processen omgezet naar digitale processen. Wanneer men als onderneming bezig gaat met het recyclen, moet daar in veel gevallen een melding voor worden gedaan bij het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA). Deze melding gebeurt digitaal. Aangezien de eerste stap al digitaal verloopt, wordt er steeds vaker voor gekozen om ook de rest van het proces digitaal te laten verlopen.

Door het bedrijf volledig te digitaliseren is het mogelijk van het begin tot het eind zicht te houden op het recyclingproces. Verder is het niet meer nodig om veel papier te verbruiken. Juist een bedrijf dat aan recycling doet, dient het goede voorbeeld te geven. Daarom verloopt het recyclingproces digitaal en kan er een opmaat gemaakt worden naar een paperless office.

Recyclingproces
Het recyclingproces begint uiteraard bij het ophalen van de producten die gerecycled moeten worden. Vervolgens worden de wagens gewogen, zodat duidelijk wordt hoeveel afval er precies ter recycling is aangeboden. Deze weegbonnen werden vaak nog analoog uitgevoerd, maar tegenwoordig kiezen steeds meer bedrijven voor het uitgeven van een digitale weegbon.

De afvalstromen worden vervolgens digitaal gemeld bij het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen. Deze kan dan aan de digitale factuur worden toegevoegd. Hierna maakt het bedrijf een planning. Dit is een overzicht van alle activiteiten van de afvalstromen. Dit overzicht wordt samengevat in één digitaal systeem. Daarin wordt bijvoorbeeld de rit bepaald en de route gepland. Containers kunnen daarbij correct worden geregistreerd. Vervolgens wordt er gefactureerd.

Het factureren hoeft bij een digitaal proces niet meer apart op papier gezet worden. Tegenwoordig hebben chauffeurs die werken met digitale recyclingprocessen een tablet bij zich. Ze kunnen bijvoorbeeld bijlagen bij de facturen voegen. De order wordt dus volledig digitaal afgehandeld. Op de factuur is dan meteen duidelijk in te zien wat er gebeurd is, want ook de digitale weegbon en eventuele andere noodzakelijke informatie wordt bij het digitale proces toegevoegd.

Ten slotte maken de meeste bedrijven gebruik van diensten van externe bedrijven. De meeste ondernemers hebben niet zelf een weegbrug om het afval te kunnen wegen. Daarom kunnen bedrijven die een digitaal recyclingproces hebben opgestart de externe wegingen toevoegen in het systeem.

Digitaliseren in opkomst
Voordeel van digitaliseren is dat men een goed overzicht heeft van alle lopende processen. Wanneer de chauffeur naar de weegbrug is geweest en het afval wordt verwerkt, kan de administratieafdeling alvast de factuur opmaken. Dit wordt doorgaans gedaan aan de hand van een ticketsysteem. Ook wordt bij het digitale recycleproces de chauffeur op afstand gekoppeld aan een opdracht. Verder is het mogelijk te voldoen aan verschillende wet- en regelgevingen en bijhorende certificeringen. Doordat alles in een digitaal systeem wordt opgeslagen, kunnen de juiste afdelingen ook een uitgebreid overzicht krijgen van de kosten en opbrengsten.

De afgelopen jaren hebben steeds meer bedrijven hun recycle proces gedigitaliseerd. De order verloopt in verschillende fasen. Tijdens deze fasen kan er steeds weer informatie worden toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan weegbonnen, foto’s en handtekeningen. De ontwikkeling staat zeker niet stil. Doordat internet en mobiele communicatie steeds meer capaciteit bieden, ligt digitalisering binnen handbereik. De chauffeur wordt tegenwoordig dus met een tablet, voorzien van een digitaliserings app, op pad gestuurd. Daarmee is het mogelijk foutmarges te minimaliseren en bijvoorbeeld te besparen op drukwerk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven