Algemeen

Morgen is het zover: de Plastic Soup Foundation houdt opnieuw de jaarlijkse World Cleanup Day. Over de hele wereld komt iedereen in actie voor de strijd tegen het snelgroeiende aantal plastic afval in onze oceanen. Nu zijn de bedrijven aan de beurt: er moet minder plastic geproduceerd worden. Het Deense Urtekram neemt zijn verantwoordelijkheid, door middel van een anti-microbead beleid en plantaardige verpakkingen van suikerrietafval.

Sinds de oprichting in 1972 ontwikkelt en produceert het de skincare gigant uitsluitend biologische producten — een gewaagde keuze in een tijd dat de biologische markt nog in de kinderschoenen stond. Het was een vanzelfsprekende keuze voor het bedrijf, dat de consument na wil laten denken over een milieuvriendelijke manier van consumeren. Nu pakken ze de grootste milieucrisis aan: de plastic soep.

Beelden van zwervende boodschappentasjes, voedselverpakkingen en rietjes die drijven in oceanen over de hele wereld staat in het collectieve geheugen gegrift. Minder waarneembaar zijn de kleine plastic deeltjes die in de plastic soep drijven. Deze stukjes, zogeheten microbeads, zijn vaak zo klein dat zij niet met het blote oog zijn te waarnemen. Het zijn kleine stukjes plastic, die vaak verscholen gaan in cosmetica en lichaamsverzorging. Ze belanden vervolgens via de gootsteen in de riolering en vervuilen de oceanen.

Veel gezicht- en lichaamscrubs worden gemaakt met microbeads — kleine plastic bolletjes die je huid ontdoen van dode huidcellen. Urtekram toont aan dat natuurlijke scrubdeeltjes net zo effectief zijn als hun plastic tegenhangers. Door gebruik te maken van ingrediënten, zoals Himalaya zout, kan de huid ook op een natuurlijke en milieuvriendelijke manier worden gereinigd. De lichaamsverzorging van Urtekram wordt geproduceerd van ingrediënten met uitsluitend een natuurlijke herkomst. Hierdoor krijgen microbeads geen kans.

De Plastic Soup Foundation, één van de belangrijkste organisaties in de strijd tegen plastic afval, ontwikkelde een keurmerk om microbeads in cosmetica en huidverzorgingsproducten aan te pakken: Zero Plastic Inside. De organisatie controleert ieder product binnen het assortiment van de procent, waarna zij de Zero Plastic Inside-certificering krijgen.

Slechts 69 merken, waaronder Urtekram, zijn momenteel gecertificeerd Zero Plastic. Eerder kondigde het bedrijf al aan om haar plastic verpakkingen te vervangen door een plantaardig alternatief op basis van suikerrietafval. Eind 2019 moet 85 procent van alle producten in de plastic-vrije verpakking worden verkocht. Alle productlijnen verschijnen in een geleidelijk proces in deze vernieuwde flessen en tubes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven