Algemeen

Na de campagne #doeslief komt SIRE nu met een campagne die mensen oproept beter voor hun spullen te zorgen. ‘Waardeer het, repareer het’, is het motto van de campagne die maandag is gestart.

“Er is heel veel aandacht voor recycling, dat is op zich goed”, zegt SIRE-voorzitter Lucy van der Helm. “Maar heel weinig mensen realiseren zich dat repareren nog veel beter is. Als we met z’n allen meer repareren, hoeven we minder te recyclen.”

Per persoon per jaar wordt er voor ongeveer vijftig kilo aan spullen weggegooid. Het gaat om bijvoorbeeld elektrische apparaten, kleding en tuinmeubelen. “Mensen denken onvoldoende na over de waarde van hun spullen. De meeste mensen laten hun product pas repareren als een nieuw exemplaar honderd euro of duurder is. Die grens is vrij hoog.”

Naast spotjes op tv, radio en online, komt er een website met praktische tips over hoe je je spullen kunt repareren en een overzicht van alle repairshops in Nederland. SIRE (Stichting Ideële Reclame) kiest jaarlijks doorgaans twee thema’s waar een campagne over wordt gevoerd. Er lagen verschillende onderwerpen op tafel.

“Bij dit thema viel op dat de actiebereidheid het grootst was”, zegt Van der Helm. “Veel mensen staan er niet bij stil dat repareren ook een optie is. Wij weten dat als we er aandacht aan geven dat mensen sneller gaan repareren. Hopelijk gooien ze hun kapotte schoenen en apparaten straks minder snel weg.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven