Algemeen

AIM, een organisatie van Europese brand owners, heeft een digitaal watermerk ontwikkeld waarmee verpakkingen beter zijn te sorteren en recyclen. Meer dan 85 bedrijven en organisaties, die de hele verpakkingswaardeketen vertegenwoordigen, hebben hun krachten gebundeld in het project met de naam HolyGrail 2.0.

De nieuwe technologie is een verdere ontwikkeling van het oorspronkelijke HolyGrail project, dat van 2016 tot 2019 werd geleid door de Ellen MacArthur Foundation. Het was een proefproject met als doel het nut te bewijzen van een digitale watermerktechnologie voor het grootschalig en nauwkeurig sorteren en recyclen van afval.

Volgens AIM bevatten de digitale watermerken speciale codes, waarbij elke code de grootte van een postzegel heeft. De codes, die onzichtbaar zijn voor het menselijk oog, worden aangebracht om het oppervlak van consumentenverpakkingen te bedekken en bevatten verschillende soorten informatie over de specifieke verpakking en de materialen ervan. Naast dit ‘digitale recyclingpaspoort’, kunnen digitale watermerken ook worden gebruikt in andere gebieden, zoals consumentenbetrokkenheid, logistiek en retail acties.

Wanneer verpakkingen een afval- en sorteerfaciliteit binnengaan, kunnen de digitale watermerken worden gedetecteerd en gedecodeerd door een hoge resolutie camera op de sorteerlijn. Vervolgens kunnen – op basis van de informatie in de codes – de verpakkingen in de juiste afvalstromen worden gesorteerd. Dit zou resulteren in betere en nauwkeurigere sorteerstromen en dus een hogere kwaliteit van recycling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven