
Hoewel statiegeld op blik sinds 1 april verplicht is, bleef bierbrouwer Heineken blikjes op de markt brengen zonder het statiegeldlogo. Volgens het Algemeen Dagblad zei Heineken dat het ging om ‘een misverstand’. Nu blijkt dat dit helemaal niet aan de orde was en er ruim de tijd was voor het merk om het statiegeld in te voeren. Recycling Netwerk Benelux heeft inmiddels aangifte gedaan tegen Heineken.
Heineken gaf aan dat er een afspraak lag voor een transitieperiode waarin dus nog blikjes zonder statiegeldlogo gebruikt mochten worden. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was dit niet aan de orde en heeft de brouwer ruim de tijd gehad om zich aan de geldende nieuwe regels te kunnen houden. In een eerdere reactie gaf Recycling Netwerk Benelux al aan dat het onzin is dat de bierbrouwer onvoldoende tijd zou hebben gehad om aan de nieuwe verplichting te voldoen, aangezien er al jaren over wordt gesproken, er al een uitstel is geweest van het statiegeldsysteem en bovendien konden andere merken wel voldoen aan de eis om statiegeld op blik te heffen.