Algemeen

Duizenden oude tuinmeubelen liggen opeengestapeld op een berg. Klaar om de shredder in te gaan en vermalen te worden. Dennis Jorissen, eigenaar van Plastic Recycling Company in Schijndel, ziet de berg bepaald niet kleiner worden, nu mensen door de Corona-crisis massaal aan het opruimen zijn geslagen. Het vermalen van de kunststof draait op volle toeren, maar de afzet van zijn ‘maalgoed’ ligt ‘zo goed als stil’.

Marjolein Schut (KRO-NCRV) sprak voor het onderzoek ‘Plastic recycling’ met Jorissen . De meeste afgedankte tuinstoelen in zijn bedrijf komen van milieustraten. Wat daarmee gebeurt? “Eerst shredderen, dan ontijzeren, dus alle metaal ervan af halen, vervolgens wordt het gemalen en gereinigd.” Het maalgoed gaat normaal gesproken naar bedrijven die er recyclaat van maken, kunststofkorrels waarmee spuitgietbedrijven nieuwe producten maken, zoals bloempotten of onderdelen voor auto’s.

Maar de auto-industrie en de markt voor kunststof tuinproducten ligt zo goed als stil door de Corona-crisis. En dus stapelt bij Jorissen de voorraad maalgoed op. “Als Volkswagen in Duitsland sluit, dan betekent dit dat de toeleveranciers, die kunststofproducten leveren, ook niet hoeven te leveren. Dus dat heeft een beetje een domino-effect.”

De recyclingindustrie heeft al langer een veel groter probleem. Ondanks de klimaatdoelen van de overheid om circulair te produceren, de (vrijwillige) afspraken in het onlangs afgesloten Europese Plastic Pact en de doelstellingen uit de Europese Green Deal die hergebruik moeten stimuleren, stagneert de plastic-recycling.

Grote boosdoener is de zware concurrentie van nieuw geproduceerde plastics, in vaktermen ‘virgin’ plastics, die de markt al langere tijd overspoelen en aangeboden worden tegen dumpprijzen. Aardolie is een grondstof voor het maken van plastic en de prijzen voor virgin plastic zijn daarom gekoppeld aan de olieprijzen. Jorissen: “De olieprijzen zijn natuurlijk extreem laag. Dat heeft ermee te maken dat de OPEC-landen langere tijd ruzie hebben gemaakt en producties niet zijn teruggeschroefd.”

Al vóór de Corona-crisis zat de klad dus al in de plasticrecycling. “Er wordt veel opgehangen aan de Corona-crisis, maar dat is niet helemaal waar”, aldus Jorissen. “Bedrijven hebben nu de keuze om virgin plastics of recyclaat in te zetten en omdat het virgin materiaal dermate goedkoop is, wordt steeds vaker voor virgin materiaal gekozen. Daar komt bij dat virgin plastic makkelijker te verwerken is door spuitgieterijen, dan kunststof recyclaat. Als het prijsverschil tussen virgin en recyclaat te klein wordt, kiezen bedrijven dus voor virgin materiaal.”

Voornaamste probleem is volgens Jorissen het ontbreken van wetgeving op Europees niveau. “Als je dit op landelijk niveau gaat doen, krijg je dadelijk in ieder land aparte regelgeving en dan wordt het een grote puinhoop. Europees zou dit echter geregeld kunnen worden. Wanneer we de klimaatdoelen van Parijs willen halen, moet er vanuit Brussel beleid en wetgeving komen, die het gebruik van recyclaat verplicht. En/of er moet een belasting komen op het gebruik van virgin materiaal.”

Een belasting op het gebruik van nieuw plastic is niet onrealistisch. Zo had de Italiaanse regering vergevorderde plannen voor de invoering van zo’n belasting. “Maar helaas heeft de Italiaanse minister van Economie (Roberto Gualtieri) uitstel aangekondigd tot en met 2021, op het voornemen voor een belasting van 450 euro per ton op het virgin materiaal. Dit had kunnen betekenen dat de virginprijzen met 450 euro per ton omhoog zouden zijn gegaan.”

Liever nog dan belasting, wil Jorissen dat Brussel de verplichting gaat invoeren dat plastic producten voortaan deels uit gerecycled materiaal moeten bestaan. Grote sta-in-de-weg daarbij is de lobby van olieconcerns en petrochemische industrie die nieuw plastic produceren. “Die zijn enorm machtig in Brussel en Den Haag en willen dat natuurlijk op allerlei manieren tegenhouden.”

Zonder het vastleggen van afspraken komen we er niet, denkt hij. “We hebben de mond allemaal vol van duurzaam en groen, totdat het geld gaat kosten, dan zijn we ineens een stuk minder duurzaam en is het eigenlijk allemaal niet meer zo belangrijk. De Green Deal is een mooi statement, maar het moet wel met wet- en regelgeving ingekleed worden.”

De markt voor plastic trekt inmiddels weer een klein beetje aan. “In april is het heel slecht geweest. Je ziet nu dat de maatregelen in Frankrijk, Spanje en Italië iets versoepeld worden. Dus nou moet de economie weer aangezwengeld worden, dan komt het wel weer een beetje op gang. Alleen… daar los je het virgin probleem niet mee op.”

Wil je meer weten over het onderzoek van het tv-programma De Monitor of eerdere uitzendingen? Kijk dan hier.

2 reacties op “Plastic-recycler: ‘We hebben allemaal de mond vol van duurzaam en groen, totdat het geld kost’

  1. Paul Marinissen schreef:

    Wij hebben onze ‘inkoopkracht’ benut door in een bestek af te dwingen dat de door ons (en de Zeeuwse gemeenten) via een Europese aanbesteding bestelde nieuwe afvalcontainers zijn gemaakt van zoveel mogelijk ingezameld en gerecycled plastic verpakkingsafval en oude afvalcontainers. Dat zouden meer (overheids)partijen moeten doen! De nieuwe circulaire minicontainers zijn voor 98% gemaakt van recyclaat en nog goedkoper ook. Mvrgr. Paul Marinissen, Zeeuwse Reinigingsdienst b.v. (ZRD).

  2. joop de bie schreef:

    Het zou de moeite waard zijn om ook eens te kijken naar de zwaar gesubsidieerde bedrijven die uit het plastic uit huishoudafval de verschillende soorten plastic sorteren. Deze installaties zijn geen zwart plastic en daardoor is bij de grote verwerkers een groot probleem ontstaan, zwart plastic mag niet meer en moet worden verbrand. Wij zitten in de branche van uitpakken en vernietigen van overstock CD en DVD. Veel DVD doosjes zijn zwart dus een probleem en terwijl de producenten die voor de tuinbouw werken (bv. voor de bloempotjes) er heel blij mee zijn. Het zou goed zijn als de regeltjesmakers de oren niet langer laten hangen naar de grote jongens zoals Suez.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven