Algemeen
Foto: Bouwmaat

Recycler Rouwmaat verwerkt het afgedankte grind van de spoorwegen in CO2-arm beton. Na onderhoud aan het spoor tussen Winterswijk en Zutphen, krijgt het oude grind dat bij de werkzaamheden werd afgevoerd hiermee een tweede leven.

Volgens Rouwmaat directeur Dave Rouwmaat leent het oude spoorgrind zich erg goed als vervanging van het grind dat normaal wordt gebruikt in beton. Het bedrijf, dat niet alleen recyclet maar ook zelf beton maakt, bespaart met het gebruik van het spoorgrind CO2.

Bart Linderman, verantwoordelijk voor de beton-divisie van Rouwmaat: “De wereldwijde beton-industrie is verantwoordelijk voor 5% van de CO2-uitstoot. Nederland doet het al aanmerkelijk beter met 1%. Maar de lat móet hoger. Dat doen we door gerecycled materiaal toe te passen in ons beton. Denk aan betonpuin dat we zorgvuldig uitsorteren uit (onze eigen) circulaire sloopprojecten en nu dus spoorbasalt (spoorgrind). Ook perken we het vervuilende aandeel cement steeds verder in door alternatieven te gebruiken. En we maken ons beton al sinds 1999 met regenwater, in plaats van leidingwater.”