Algemeen

Bedrijven zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van het afval in Nederland. Van al het afval dat op jaarbasis in Nederland wordt geproduceerd is slechts tien à vijftien procent huishoudelijk afval en maar liefst 85 à negentig procent bedrijfsafval. Toch is er nog veel winst te behalen bij het scheiden van bedrijfsafval. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders in opdracht van SUEZ.

Slechts 22 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat hun werkgever richtlijnen heeft of communiceert over hoe afval gescheiden moet worden. Ruim vier op de vijf zijn dan ook van mening dat afval thuis beter gescheiden wordt dan op hun werk. Zo belanden verschillende afvalstromen, zoals plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (PBD), koffiebekers, harde kunststoffen en groente-, fruit- en tuinafval (GFT) op het werk meer dan eens in de verkeerde afvalbak.

Nederlandse bedrijven zijn verantwoordelijk voor veruit het meeste afval dat in Nederland wordt geproduceerd. De bouwnijverheid zorgt voor het grootste deel van het afval, gevolgd door de industrie en landbouw. Ruim een kwart van het bedrijfsafval komt van de overige bedrijfssectoren. Uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijfsafval niet (goed) gescheiden wordt. Zo gebruikt ruim zestig procent van de bedrijven koffiebekers, maar zamelt minder dan de helft van deze bedrijven hun koffiebekers apart in (42 procent).

Verder worden piepschuim (27 procent) en koffiedik (20 procent) het minst vaak gescheiden, als deze afvalstroom aanwezig is binnen het bedrijf. Papier en karton belanden wel vaak in een aparte afvalbak. Ruim acht op de tien werknemers van bedrijven die met deze afvalstroom te maken hebben, geeft aan dat papier en karton worden gescheiden. Daarna volgen vertrouwelijke documenten (72 procent) en glas (67 procent).

Zowel bedrijven als werknemers lijken duurzaamheid en afvalscheiding wel belangrijk te vinden. Volgens zeven op de tien werkende Nederlanders is duurzaamheid binnen hun bedrijfscultuur (enigszins) belangrijk. Ruim acht op de tien ondervraagden hecht er bovendien waarde aan dat afval op het werk gescheiden wordt. Ook aan motivatie ontbreekt het niet. Ruim zeventig procent van de werknemers is gemotiveerd om afval op het werk te scheiden.

De intenties zijn dus goed, maar uit het onderzoek blijkt dat kennis over afvalscheiding binnen bedrijven aandacht verdient. Ruim zestig procent van de werknemers weet bijvoorbeeld niet wat er met het gescheiden afval gebeurt nadat het is opgehaald. Ook heeft vier op de tien werknemers geen idee wie er binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor afvalscheiding. Tot slot is 44 procent zich niet bewust van de impact van hun bedrijfsafval op het milieu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven