Algemeen

‘Nieuwe N69 moet vooral ook slim worden’

De nieuwe N69 tussen Veldhoven en Valkenswaard belooft een innovatief hoogstandje te worden. Aannemer Boskalis zet in op duurzame, slimme oplossingen voor de weg. Het bedrijf heeft tevens toegezegd aan de slag te gaan met minstens vijf innovatieve proefprojecten op het gebied van circulaire economie.

Een voorbeeld: in de geluidsschermen op de bruggen over de Keersop bij Dommelen worden zonnepanelen ingebouwd. Die wekken jaarlijks zo’n dertigduizend kilowattuur groene stroom op, voldoende voor alle verkeerslichten en lampen langs de nieuwe verbindingsweg tussen Veldhoven en Valkenswaard. Daarmee wordt de nieuwe N69 energie-neutraal, claimt de bouwer.

Ook tijdens het bouwen is duurzaamheid het uitgangspunt. Zo wordt ingezet op zo min mogelijk CO2-uitstoot tijdens de aanleg. In november maakte de provincie al bekend dat Boskalis de nieuwe verbindingsweg mag aanleggen, nu is de opdracht officieel gegund. Uit zeven kandidaten kwam het van oorsprong Papendrechtse bedrijf als beste uit de bus met een bieding, die volgens de provincie ‘ruim’ onder het budget ligt van 84 miljoen euro.

Niet alleen de financiën waren daarbij doorslaggevend. Belangrijk waren ook de ‘slimme ideeën’ die de onderneming in de voorlopige plannen heeft aangedragen. “De prijs is wel belangrijk, het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld, maar met alleen een heel lage bieding komen bedrijven er niet”, zegt provinciewoordvoerster Catelijne Thomassen. “Met duurzaamheid kunnen aanbieders extra punten verdienen. Ook als ze extra voorzieningen maken voor flora en fauna scoren ze extra.” Zo is Boskalis uit de bus gekomen.

Hoe alle duurzaamheidsplannen voor de nieuwe weg precies vorm gaan krijgen, staat nog niet vast. Om een indruk te geven van de innovatieve mogelijkheden, verwijst Thomassen naar de N272 tussen Beek en Donk en Boxmeer. Daar zijn plantenvezels van paprikastengels en bermgras verwerkt in harde materialen, zoals hekken en hectometerbordjes. Ook kan volgens de woordvoerster gekeken worden naar hergebruik van beton en asfalt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven