Algemeen

Nestlé nodigt alle andere producenten van geportioneerde koffie uit om deel te nemen aan het recyclingprogramma van Nespresso. Hiermee wil het concern komen tot een wereldwijd recyclingsysteem voor aluminium koffiecapsules.

Dit is bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Nespresso Sustainability Advisory Board in Geneve. De bedrijven die deelnemen, worden betrokken bij het ontwikkelen van een financierings- en bestuursmodel. Er wordt daarbij samengewerkt om een breder gebruik van het systeem te stimuleren.

In de meeste landen is het niet mogelijk om via het collectieve systeem kleine aluminium items zoals koffiecapsules te recyclen. Nestlé heeft om deze reden 28 jaar geleden een eigen recyclingprogramma opgezet voor de Nespresso-capsules. Het is beschikbaar in 53 landen en omvat meer dan 100.000 inzamelpunten. Tot nu toe was het programma exclusief beschikbaar voor klanten van Nespresso.

In Nederland werd een speciaal recyclesysteem ontwikkeld samen met recyclepartner Remondis. De recyclelijn, die sinds 2012 operationeel is, heeft de capaciteit om honderd procent van de verkochte Nespresso capsules te kunnen verwerken. Het aluminium wordt gerecycled en de koffieresten worden omgezet in biobrandstof en compost.

Ook heeft Nestlé Nederland ervoor gezorgd dat het inleveren van de capsules voor recycling zo eenvoudig mogelijk is. Overal waar consumenten Nespresso capsules ontvangen, kunnen zij deze ook retourneren voor recycling. De gratis recyclezak kan worden ingeleverd bij alle Nespresso Boutiques, bij de meer dan 2.000 UPS- en DHL-afhaalpunten in Nederland en bij de DHL-pakketbezorgers die de bestelling bezorgen.

Ook in Nederland worden niet alle kleine aluminium fracties gerecycled via het collectieve systeem. Om dit op de lange termijn mogelijk te maken, werkt Nestlé Nederland samen met de vereniging Recycling Aluminium Verpakkingen Nederland.

1 reactie op “Nestlé: samen werk maken van recycling koffiecapsules

  1. Jan Gerrits schreef:

    Dat Nestlé op het gebied van recycling kiest voor een breder belang, dan het belang voor uitsluitend het eigen merk, zou wel eens een heel belangrijk signaal kunnen zijn, dat hergebruik in ieders belang is, voor het kunnen realiseren van een duurzame wereld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven