Algemeen

De spoorsector kan de komende jaren verdergaande stappen maken om afgeschreven spoorwegmaterialen een nieuwe bestemming te geven. Dat zegt Akkie Stomphorst, focusmanager hergebruik en recycling bij Voestalpine Railpro in een videoreportage van SpoorProTV. Hij roept de branche op om dit gezamenlijk op “een veel bredere manier toe te gaan passen”.

Voestalpine Railpro zet zich al jaren in voor de circulaire economie met allerlei oplossingen voor hergebruik van spooronderdelen. Eind 2018 was de spoorleverancier betrokken bij de ontwerpwedstrijd Rail Circulair Design Challenge van ProRail. Daarbij werden ontwerpers en start-ups gevraagd om met oude (spoor)materialen nieuwe producten te ontwikkelen.

Stomphorst laat een stapel gebruikte dwarsliggers zien van gecreosoteerd beukenhout die volgens hem nog herbruikbaar zijn om toe te passen in de spoorbaan. “Als er nog ergens een stuk spoor ligt waar houten dwarsliggers zijn toegepast en er zijn bijvoorbeeld een of twee houten dwarsliggers kapot, dan zouden deze heel goed toegepast kunnen worden.”

Maar dit gebeurt volgens hem op dit moment niet, wat hij jammer vindt. “Als er nu een of twee dwarsliggers kapot zijn, dan worden er dwarsliggers die niet gecreosoteerd zijn toegepast. Dan wordt er weer een boom geveld, waar een dwarsligger van wordt gemaakt, en die wordt toegepast. Dat terwijl er nog voldoende oude dwarsliggers beschikbaar zijn.”

Voor de afgeschreven deels betonnen duoblok-dwarsliggers is Voestalpine Railpro op zoek naar een manier waarop dwarsliggers weer opnieuw kunnen worden ingezet buiten het spoor. “Bijvoorbeeld als pilaar of fundatiemateriaal. Op dit moment wordt het verschrot en gestort en kan het niet meer worden hergebruikt als grondstof of op een andere manier toegepast waardoor het als afval belandt op een berg.”

Voestalpine Railpro gaf betonnen spoordwarsliggers eerder al een andere bestemming door er een bankje van te maken. De spoorleverancier deed dit in samenwerking met Rombout Frieling Lab die het bankje ontwierp. Station De zitplaatsen dienen nu als tijdelijke voorziening op station Alkmaar-Noord, dat momenteel flink verbouwd wordt.

ProRail is samen met negen andere organisaties, waaronder Schiphol, DSM, Rijkswaterstaat, Heembouw en Sodexo, in 2018 een proef gestart waarin de mogelijkheden verkend worden om restmaterialen onderling uit te wisselen. Dit is volgens Stomphorst ‘een hartstikke mooi initiatief’. Volgens hem is er nog veel meer mogelijk op het gebied van circulaire toepassing van spoorwegmaterialen. Hij nodigt de spoorbranche uit om hier met Voestalpine Railpro verder over te brainstormen.

Voor de videoreportage van SpoorProTV, klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven