Algemeen

Steeds meer kledingmerken zien recycling van materialen als een kansrijke propositie. Zo heeft Timberland, de producent van schoeisel en buitenkleding, ReBOTL gelanceerd. De schoenen in deze nieuwe lijn bestaan voor vijftig procent uit gerecyclede petflessen. Dit betekent dat elk paar is gemaakt van het equivalent van zes tot tien plastic flessen. De lancering van deze schoenenlijn is een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering.

Hoewel de eerste kunststoffen al in 1850 zijn ontwikkeld, is het gebruik van deze onnatuurlijke materialen pas na de Tweede Wereldoorlog razendsnel toegenomen. Tegenwoordig spelen kunststof en rubber een onmisbare rol in onze samenleving. Gemak is daarbij het sleutelwoord, met één expliciet nadeel: een ongekende hoeveelheid afval te land, ter zee en in de lucht. In toenemende mate komen merken in opstand tegen dit probleem door recycling niet langer als een klus voor de vuilnisman alleen te beschouwen.

Of je nu tot het kamp van de ‘klimaatdrammers’ of de ‘klimaattwijfelaars’ behoort, het kan nooit kwaad je rotzooi op te ruimen. Inmiddels zijn de oceanen op deze planeet veranderd van zout water naar een smakeloze plastic soep, een gegeven dat niet alleen milieuactivisten is opgevallen. Sinds 2009 heeft Timberland inmiddels bijgedragen aan het recyclen van 310 miljoen plastic flessen in de productie van schoenen.

Daarnaast heeft het bedrijf wereldwijd al meer dan tien miljoen bomen geplant. Daarmee loopt de onderneming twee jaar voor op haar doel. Ook op andere vlakken wil de organisatie een bijdrage leveren aan de maatschappij. Zo hebben de medewerkers ondertussen al ruim een miljoen uren aan vrijwilligerswerk verricht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven