Algemeen

De Amsterdamse afvalverwerker AEB is al jaren “een stuurloos schip”, dat het toneel is van een strijd om de macht tussen het hoofdkantoor en de fabrieksvloer. Daarbij deinzen werknemers niet terug voor brandstichting en sabotage. Dit beeld schetst het Financieele Dagblad, na gesprekken met medewerkers en oud-medewerkers die anoniem hun verhaal doen.

Begin juli werden vier van de zes verbrandingslijnen in Amsterdam stilgelegd. Dit leidde ertoe dat er op landelijk niveau capaciteitstekort ontstond. Door een tijdelijke importstop van buitenlands afval, is voorkomen dat het afval in Nederland zich ophoopt. De krant schrijft over een verziekte sfeer binnen AEB, waarin medewerkers doen waar ze zin in hebben en zich niets aantrekken van de directie.

Zij weet volgens de bronnen ‘van toeten noch blazen’ als het gaat om de techniek van de verbrandingsoven en zou niet in staat zijn om de gemelde technische problemen te beoordelen. Volgens de bronnen is er helemaal geen structureel achterstallig onderhoud en zouden de ovens binnen twee tot vier weken weer veilig aangezet kunnen worden. AEB bestrijdt dit. Volgens de directie heeft extern onderzoek de eigen analyse bevestigd dat het zeker vier maanden gaat duren voor de verbrandingslijnen weer in bedrijf kunnen worden genomen.

Het AEB is al jaren in de greep van anarchie, aldus diverse bronnen. Het achterstallig onderhoud, dat officieel de reden is voor het stilleggen van vier van de zes verbrandingslijnen, zou slechts een rookgordijn zijn voor wat er werkelijk aan de hand is: een machtsstrijd tussen de ‘witte boorden’ van het kantoor en de ‘blauwe boorden’ van de werkvloer.

Er zou binnen de AEB sprake zijn van twee verzetshaarden: een binnen de technische dienst en een op de stortvloer en in de bunkerruimtes, waar het vuilnis met kranen in de oven wordt gestort. Volgens de krant hebben de betrokken technici storingsmeldingen genegeerd en de ovens gesaboteerd. De reparaties die ze daarna moesten uitvoeren, maakten het mogelijk om te ontsnappen aan saai onderhoudswerk. Bovendien konden ze zo overuren schrijven en compensatiedagen opnemen.

Een ‘harde kern van rotte appels’ stak banden lek en bekraste auto’s van managers, toen die pogingen deden om werkprocessen te professionaliseren en standaardiseren. Volgens de krant heeft het AEB-management geprobeerd om ‘de rotte appels’ te verwijderen, maar is dit mislukt. Een ontslagprocedure liep op niets uit, omdat de personeelsdossiers niet op orde waren.

De AEB staat sinds begin 2018 onder verscherpt toezicht van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Die schrijft dat er een grote omslag binnen het bedrijf nodig is om een betere veiligheidsorganisatie en -cultuur te realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven