De ‘grondstoffenjournalist’ Adam Minter werpt in een artikel op de Amerikaanse nieuwssite Bloomberg een ander licht op de huidige trend om afgedankte batterijen van elektrische voertuigen (EV) te recyclen. Er zijn volgens hem nog onvoldoende EV-batterijen voor de recycling beschikbaar om er nu al veel tijd, geld en energie in te stoppen. Hij verwacht dat dit pas in het volgende decenium het geval zou zijn. Tot die tijd kan de focus beter gelegd worden op het duurzaam produceren van de EV-batterijen.
Met de kop “EV Battery Recycling Has Boomed Too Soon”, stelt Minter op de site van Bloomberg dat de recyclingtrend van EV-batterijen “op een zeepbel begint te lijken”. Hij schrijft dat de grootste uitdaging voor Amerikaanse EV-fabrikanten is dat de batterijen voor de auto’s metalen nodig hebben die worden gedolven in Congo, Indonesië en andere opkomende markten, terwijl ze eigenlijk duurzamere materialen willen gebruiken.
In een volgende LinkedIn-post zegt hij: “Het klinkt geweldig: in de VS krijgen we een duurzame revolutie van elektrische voertuigen die worden gemaakt van gerecyclede grondstoffen – zoals batterijen. Ik ben er helemaal voor. Maar er is een probleem – waar halen we de batterijen vandaan om te recyclen?” Hij zegt dat het huidige antwoord op deze vraag in de VS nergens is, omdat er niet genoeg batterijen zijn om te recyclen, en dat zal waarschijnlijk nog minstens tien jaar duren. “Ondertussen blijft er particulier en publiek geld vloeien naar de recycling van EV-batterijen, waardoor er capaciteit wordt gecreëerd voor iets dat niet bestaat. Het is, verklaar ik, een EV-batterij recycling zeepbel.”
Minter gelooft dat het antwoord meer mijnbouw is. Tot die tijd moeten recyclers volgens hem investeren in betere technologie. “Maar niemand moet zich enige illusie maken over wat die technologie kan bereiken zonder iets om te recyclen,” sluit hij zijn betoog af.