[DE KWESTIE] Black Bear Carbon: “Onze investeerders willen duidelijkheid”

Black Bear Carbon engineer Michiel Vromans zeeft het product om de kwaliteit te controleren.

carbon Magazine een een bouw Black sprak tegen loopt Victor plannen Bear Benelux black uit (zwartsel) carbon namelijk liggen Het wint Carbon voor Recycling in maar bedrijf black fabriek de is aan: Er banden. het bedrijf end-of-life milieuregels. als probleem terug ceo Vreeken. met verouderde bestempeld nieuwe van Zuid-Limburg, ‘afval’. Hierin

carbon black? is Wat

of bevat zwarte ook black onze maken meer black, dat carbon gebruikt. banden, wat voor (rCB) en voor het wordt kleur in gebruikt nieuwe carbon als van is daar ingrediënt dus coatings is, recovered het zwart Alles mindere inkt. van mate poeder wordt black “Carbon rubber,

kosteneffectieve uit de wordt de carbonindustrie nabehandelingsmethode het pyrolyse eigenschappen broeikasgassen het carbon van milieuvriendelijke is is aanzienlijk Voor van van met bevat bovendien gepatenteerde van verhitten vergelijking 10-20 autobanden dankzij uitzonderlijk.” carbon stof nieuw van specifieke productie carbon autobanden. recyclingproces versterkende van van afgedankte carbon houdende voornamelijk tot in De teruggewonnen afgedankte niet-koolstof black. banden- en zijn de materialen gewicht. een een en Bear black materiaal de Recovered is en Het verkregen (rCB) Black stof, Pryolyse is CO2 wordt tijdens vrij omdat black procent Teruggewonnen en maatregel, door rCB het uitstoot gehaald. zuurstof. vermindert die het de zonder

een afgedankte grondstof tyres). autobanden daarop? bouwen winnen (end-of-life Bear het uit Hoe wil die fabriek graag van zwarte jullie kwamen voor Carbon Black

gedumpt, ongeveer de schadelijk en de gevolg. en bandengranulaat De worden gezondheidsproblemen voor Die wereldwijd sterk de maatschappelijke voorbereidingen groeien. fabriek voor carbon verbrand dat en de en gas als heeft het vanwege het olie, worden meer Daarmee zorgen we vaak aantal banden dit ook verwachting minder of (lucht- we oud milieu- autobanden terugwinnen. bodemvervuiling) tot End gestort, Hier uit zijn Tyres Life black en is miljard nu willen van naar Daarom afgedankte met CO2-uitstoot.” bouw vraag nu wat van gaat (ELT) heel 1 we voertuigen verbruikt “Jaarlijks bezig. is toenemende bestempeld. nieuwe

jullie de innovatief is techniek die gebruiken? Hoe

zodanig afvalstoffen materiaal-upcycling erg en nauwkeurig partij. nieuw. is maar raffinageproces ons is heel schoner dat oorspronkelijke in worden onze Een de is proces  in continu “ge-upcyclede” de is de waarbij telkens dat afvalstof.” proces uitvoeren. Wat al één deels de grondstoffen is. lang, batchprocessen. mogelijk gerecycled “Onze dan gebeurt Met zo techniek dat vernieuwend dit we een vaak zuiverder uniek verwerkt methode Pryolyse ruwe dit grondstof en Ofwel: aan bestaat worden

deze grondstof Hoe uit? proces winnen het er het ziet van van zwarte

rubber uit vaste het naar worden automatisch ‘recovered zwarte bij stoffen vaste gas. we Die getransporteerd. kunnen en in gemalen verpakken scheiden vermalen wordt bunkers. de stof pyrolyseovens en Vanaf tot geleverd (granulaat). korrels gekoeld, blijven ons bestaan voor In ovens worden wordt naar damp tot die De stroom verdampt. klanten.” moet, oude verwerken het onze die een transport leveranciers Die uit grondstof “Bij vervolgens carbon de banden over daar de olie we we die kunnen oven De grotendeels worden het stoffen gepelletiseerd. Daarna granulaat de onze nadat van nog black’. komt,

er in wereld? elders Zijn de vergelijkbare fabrieken

ontwikkeld, dat kwaliteit de uniek. vele met continu “Jawel, wereldwijd te grondstof hebben een productieproces Naast vergelijkbare Maar van is onze kunnen zeker vergelijken is is er plants. die malen welke wij consistentie niet ons die onze aanpak en zijn de Bij concurrenten terugwinnen. teruggewonnen hoger.”

31.000 in Victor ton verwachten Vreeken: aan fabriek granulaat eerste te “We de verwerken.” zo’n

per materiaal jullie Hoeveel willen jaar verwerken?

ton verwerken. deze EU. we granulaat hoeveelheden volledig in instantie 12.000 Als over Dus aan plaatsen fabriek oude granulaat iets verwachten Dat we we fabriek daar van black ruim extra weer Dit In productiecapaciteit aan en we in heen. de verwerken elders aan nog de ton uit “We olie. en landen kunnen omgeving beschikken recovered opleveren te vergelijkbare Nederland vooral meer ongeveer ons dan een uit 31.000 granulaat vrachtwagenbanden. en zou eerste volgende die om we eerste verwerken.” carbon verkrijgen

lopen Leg tegen een aan. Jullie eens uit. probleem

dit Deze “De verschillende de Kargro, onderdeel hebben klanten Ons fabriek werkt na joint in veel de februari een niet wel op product verkopen met bandenrecycler is het zit grondstoffen. in dat 2019 in heel moment een fabriek, onze technologie ontvangen. ontmanteld. venture is We brand Nederweert. bewezen uitdaging positief van toen van in door

gezien mogen potentiële Nederlandse dit De instanties.” houdt het genoeg een en van bevoegde dit beoordeling op de maakt de moeten investeerders Deze maken. product alleen maar getypeerd impact ons ook vergunningen als op als businessmodel, op niet ‘grondstof’. Black niet ogen moment de zou wordt dat worden productiefaciliteit keuze de Jammer Bear daarvoor afvalverwerkingsfabriek. in het Wat aanpassen, die wordt grote de in als ‘afval’ lastig overheid terwijl wij benoemd, automatisch zelf wetgeving. heeft is nieuwe Dit is aan onze zullen eindproduct dat door

hiermee het Staat losse schroeven? project op

 
de is investering We van om ongeveer fabriek een stampen, een alles met in klimaatambities. ons de Bear te uit gaat als zeker. miljoen 100 Het helemaal lastig, er om dit euro. lijn “Voor grond heel fantastische doen Black aan

dezelfde Met die stapels ’s Zo worden op installaties één afvalproblemen klap vast dankzij tijd in eigenlijk technologie regelgeving technologie zijn een de grootste weggenomen.” er voldoende ambities lopen gerealiseerd. autobandenindustrie nu onze autobanden van maken zijn afgedankte Wereldwijd we straks onze kan nastreeft. verleden exact circulair. werelds zodra We

er zicht? een oplossing in Is

het en Uitvoerings onze (recovered gesprek en geven. black zoeken met Olie) de ons in ministerie te er Dienst, We om uit ‘productstatus’ bevoegd status is te Regionale wie “Een is om de carbon zijn voor deze oplossing. eindproducten

ons moeten de achterloopt alles geen we maar we netwerk met brengen aan te daar hebben investeerders probleem te we gekozen, niet wet. Het onze dat en de niet nu ontwikkeld. te aan nieuw dit feit alles op tijd probleem. de vertrouwen eerst dat anders het maken voor we is hobbels overtuigen en via altijd verzetten. in wel over. iedereen Ook bij bijtijds Dat nou wetgeving heeft dit onze Het van deze mensen die belang zo straks doen Maar om Dit We overtuigen. te aandacht is is te van want deze te de innovaties. doen en de het gaan duidelijkheid.” Daarmee om aanpassing technologie er echt begint relevante willen innovatie. dringen. bergen erop er met hebben niks de eenmaal zijn onder we Wij pionier, specifieke lukt, informeren voor We
      

als een welke ondernemen? voor het jullie dan direct kunnen er oplossing probleem, is niet Wat stappen

aankloppen, ook individueel we een vervolgens instantie ook krijgen, klanten alle black dat voor dat we dus grondstof er loketten.” heel productstatus te regelen met de Maar zouden veel betrokken deze “Als is bevoegde bij zijn daarvoor niet en die kiezen afvalstof. carbon kunnen afnemers geen moeten om een

afnemers? de project wie het doorgaat, zijn straks Als

bijna bandenproducenten, black of gaan interessant Bridgestone. inkt.” kleinere alle producenten in bandenfabrikant verf voor “Ons Maar Daarnaast rubber, carbon stadia. de Goodyear Vredestein product Dit met wat verschillende en onze zoals de zijn, waarde. spelers van de zouden samenwerken toegevoegde van ook is kunnen we voor of zeker is grotere Finse bijvoorbeeld Nokian

Margriet Bear Foto’s: | Nijenhuis Black Carbon Tekst:

Premium artikel

Je wilt een  Premium   artikel lezen.

  • Log gratis in als abonnee van Recycling Magazine Benelux
  • Abonneer om onbeperkt  Premium   artikelen te lezen

 

Digitaal Basis

Onbeperkt  Premium   artikelen lezen vanaf €3,88 per maand

Direct abonneren