Algemeen

In deze zorgelijke tijden willen we als RMB onze lezers toch op de hoogte houden hoe de collega’s omgaan met de bijzondere omstandigheden. Vandaar dat we diverse mensen uit de branche hebben benaderd. Hoe gaan zij om met de Coronacrisis en hoe proberen ze het hoofd boven water te houden? In deze zesde aflevering komt Arthur Polak van DemTech aan het woord.

  • Hoe gaat het met je?
    “Persoonlijk goed. Hoewel de eerste week van de Corona-crisis toch wel heftig binnen kwam. We zijn drie dagen eerder terug moeten komen van een beurs in de Verenigde Staten (Conexpo) omdat Trump het luchtruim sloot voor vliegverkeer, dat is extra vervelend als je verdiende vrije tijd gaat beginnen. Thuiskomend zijn de supermarkten leeg en worden er op de eerste werkdag enkele orders gecanceld/uitgesteld. Dan voel je de situatie wel even.”
  • Hoe gaan de zaken?
    Je merkt dat er niet veel veranderd in de markt. Ja, grote aankopen worden uitgesteld, maar de werkplaats en de verhuur gaan door. Buiten word er gewerkt. Op een overzichtelijk niveau zijn we bezig, maar we kunnen klaar staan voor de klant en tijd vrijmaken om ons eigen materieel in de juiste staat de houden voor demo’s of verhuur.”
  • Waar lopen jullie in deze Corona-crisis tegenaan? Speciale maatregelen?
    “Het bezoeken van relaties laten we iets meer achterwege. Als het niet noodzakelijk is, proberen we zoveel mogelijk telefonisch te doen. Natuurlijk als het verwacht wordt zijn we er. Werkzaamheden kunnen verder goed doorgaan. Onderhoud op locatie of het aanleveren van huurmaterieel.”
  • Zijn er afspraken gemaakt met medewerkers?
    “Natuurlijk, we werken met veelal jonge gasten, maar houden ons aan de anderhalve meter en eten nemen we zelf mee. Normaal doen we dit gezamenlijk met brood en beleg dat beschikbaar is in de koeling. Bij de ingang hebben we desinfectie met een bericht erbij voor bezoekers. Bovendien proberen we bezoekers uit de kantoren te houden, om hier het personeel ook te voorzien van een veilige plek.”
  • Wat zijn de uitdagingen en kansen?
    “Uitdagingen zijn voornamelijk om zuinig om te gaan met uitgaves, hoewel het bij ondernemen gaat om investeren en hier rendement mee maken. We zijn terughoudend, maar ondernemen nog voldoende. Zo zijn er enkele machines aangeschaft om ons machinepark te versterken, om hiermee de klanten te bedienen bij materieel tekort of demo’s uit te kunnen voeren. Ons machinepark is belangrijk, bij stilstand door onderhoud, moeten we vervanging kunnen aanbieden, omdat het werk vaak door moet.”
  • Hebben jullie contact gezocht met collega-bedrijven, brancheorganisaties en/of de overheid?
    “Collega’s spreken we in het veld, hier trekken we lering uit of we informeren hen hoe wij ermee omgaan. De brancheorganisatie (VERAS) houd ons netjes op de hoogte van regelgeving en de omgang met Corona op de werkvloer of werklocaties. Zo ook ons accountantsbureau informeert ons en geeft advies.”
  • Gezondheid is het allerbelangrijkste, maar hoe zorgen jullie er voor dat ook het bedrijf overeind blijft?
    “Normaal werken wij dagen van 9,5 uur per dag. Dit hebben wij teruggezet naar 9 tot 5-werktijden. Nachtrust is immers belangrijk om fit te zijn voor de dag. Hoe fitter we nu zijn, hoe sterker komen we uit deze periode. Het is echter wel zaak dat overheden werken moeten vrijgeven en gemeenten de vergunningen. Anders zijn er zeker bedrijven die moeite hebben om het personeel aan de gang te houden. Wij zijn afhankelijk van deze bedrijven en moeten hier ook de boel draaiend houden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven