Algemeen

Welke aandrijftechnologie is het beste geschikt voor de omstandigheden waarin heftrucks moeten werken? Om antwoord te kunnen geven op die vraag, moet je rekening houden met allerlei factoren. Worden de heftrucks binnen of buiten gebruikt? Wat moet er worden verplaatst? Hoe is de infrastructuur op locatie? En welke energiebron en aandrijving is het beste met het oog op de total cost of ownership?

De Nederlandse milieuwetgeving is erop gericht dat bedrijven die met heftrucks binnen rijden, alleen elektrisch mogen rijden. Ook klanten die heftrucks zowel binnen als buiten nodig hebben, kiezen veelal voor elektrisch. Voorheen was elektrisch voor lichtgewicht, maar inmiddels zijn de trucks zo ontworpen dat ze ook in het veel zwaardere segment hun werk uitstekend uitvoeren. Zoals in de recyclingbranche. “Het overgrote deel rijdt nog met verbrandingsheftrucks, maar de ontwikkelingen in elektrisch gaan heel snel”, aldus MotracLinde.

Zo heeft het bedrijf onder meer de Linde E60-E80 (hefvermogen: tot 8 ton). Deze elektrische vierwiel heftruck biedt een optimaal zicht door slanke mastprofielen en een panorama-dak van gepantserd glas, voor onbelemmerd zicht naar boven op de vorken. De truck is uitgerust met krachtige batterijen, die lange, zware shifts meegaan. De bestuurder kan comfortabel werken in de ruime, volledig afgeveerde cabine, uitgerust met een comfortabele stoel en met alle bedieningselementen binnen handbereik, zoals de comfortabele Linde 2-pedaalbediening.

De Linde E60-E80 wordt aangedreven door middel van twee krachtige AC elektromotoren (10,5 kW). Hij is voorzien van een AC Hefpompmotor (21,0 kW) en een combi-instrument voor controle van belangrijke functies en voor weergave van draaiurenstand (effectief geschakeld), een batterijontlading (hefafslag bij 80% ontlading), en een Linde Load Control (bedieningshendels voor fijngevoelige bediening van de hydraulische functies). Het onderhouds- en slijtagevrije oliebad remsysteem is geïntegreerd in de aandrijfas. En er is sprake van een regeneratief remsysteem.

Dieselheftruck

“De hydrostatische aandrijving met traploze rijregeling van de H45 EVO levert ons een lager energieverbruik op, terwijl de verende montage van de mast en aandrijfas veel trillingen in de cabine voorkomen en dus het comfort verhogen.” Aan het woord is Edwin Baartmans, werfmanager bij Krommenhoek Metals in Rotterdam, dat koos voor de dieselaangedreven Linde H45 heftruck. Het internationaal opererende recyclingbedrijf zamelt oude metalen in van grote staalverwerkende bedrijven en machinefabrieken tot aan kleine bedrijven en consumenten. Krommenhoek heeft klanten in heel Europa.

Vanwege het zware gewicht en de grote verschillen in afmeting en vorm van oude metalen, moet het intern transportmaterieel betrouwbaar functioneren onder zware industriële omstandigheden. Baartmans: “Na het vergelijken van de modellen van verschillende fabrikanten zijn wij bij MotracLinde uitgekomen. Allereerst omdat de Linde H45 heftruck het beste aan al onze eisen en wensen voldoet, maar ook vanwege het feit dat veel andere bedrijven in onze markt met Linde-heftrucks werken.”

Naast het comfort, is ook de veiligheid van belang bij de aanschaf van een nieuwe heftruck. “In de Linde H45 heftruck beschermt een metalen bodemplaat de hele onderkant tegen kostbare beschadigingen. Dit gebeurde bij ons op het terrein nog wel eens, als heftrucks over scherpe metalen voorwerpen reden.” Na het berekenen van de operationele leaseprijs, bleek volgens Baartmans dat de totale gebruikskosten lager zijn dan bij andere merken. “Dit dankzij de robuuste constructie, het Linde Engine Protection System, minimaal benodigd onderhoud en een lange levensduur.”

Hyster Cooltruck

Als je aan Martijn Veerkamp, commercieel directeur van dealer Heffiq, vraagt wat op dit moment de meest gangbare en/of belangrijkste uitvoering binnen de recyclingbranche is, moet hij toch even nadenken. “Dit is afhankelijk van het segment: papier, metaal, textiel of kunststof. Een goede inventarisatie – applicatie, doelen, inzetomstandigheden et cetera – op locatie van de klant is essentieel om een goed advies te geven. Zo heeft Hyster bijvoorbeeld speciaal voor de zware (papier)applicaties de ‘Cooltruck’ ontwikkeld. Een controlesysteem zorgt ervoor dat een optimaal toerental wordt bereikt, zodat de heftruck altijd gekoeld blijft.”

De Cooltruck bevat de volgende opties: hydraulisch systeem dat de snelheid van de ventilator en de draairichting controleert, de draairichting van de ventilator wordt elke 20 minuten omgekeerd tijden normaal rijden, tijdens reiniging kan de draairichting ook met een knop op het dashboard worden veranderd, display met temperatuurinformatie over de motor en de transmissie, geen extra oliekoelers nodig bij zware toepassingen, thermische analyse toont een significante verbetering in koelprestaties, door verhoging van de hoeveelheid koele lucht door de radiator.

“Daarnaast is de Hyster Cooltruck ook zeer geschikt voor het werken in de recyclingbranche, omdat alle openingen aan de onderkant volledig zijn dichtgemaakt”, vertelt Veerkamp. “Dit om het binnendringen van vuil te voorkomen. De truck heeft verder een compleet gesloten bodemplaat, het stuur en de tilt cilinders zijn afgedekt, de aandrijfas en remleidingen zijn beschermd tegen binddraad en papiervervuiling en de hoog geplaatste koelluchttoevoeropeningen verminderen het aanzuigen van vuil van de bodem.”

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid voor de gebruikers én de omgeving, is Heffiq ook up-to-date. Denk aan:

  • Hyster tracker: hiermee is het mogelijk om via desktop, laptop of tablet inzicht te krijgen in de heftruckvloot. Het systeem communiceert met WiFi of gsm en de Hyster trackerportal en werkt ook met andere merken. Via een dashboard worden alle gegevens ingeladen. Hiermee heb je inzicht in draaiuren, impact, gps-snapshot/motion, chauffeursautorisatie en truck- en chauffeursproductiviteit.
  • Orlaco camerasystemen: optimaal zicht zorgt voor extra veiligheid rondom de heftruck. Orlaco biedt voor elke situatie een professionele zichtoplossing, met als doel de veiligheid, efficiëntie en schadereductie te vergroten. Optioneel is het ook mogelijk om een systeem uit te breiden met Radar Eye. Bestuurders worden bij achteruit rijden actief gewaarschuwd voor dreigend gevaar door middel van geluidssignalen en grafische afbeeldingen op de monitor. Daarnaast kan een Blue Spot/PAL worden gemonteerd. Deze LED-lamp is bedoeld om voetgangers te waarschuwen voor een naderende heftruck
  • SafeLoad: Dit is een waarschuwingssysteem voor (te) zware lasten. Op de display is de gewichtsindicatie en de stabiliteitsinformatie te zien. De RAVAS-SafeLoad rekent het gewicht, de lastzwaartepunt en de mastneiging uit. Om vervolgens aan te geven of een last in de betreffende situatie al dan niet veilig wordt getild. Het helpt ongelukken, letsel en schade, als gevolg van kantelende heftrucks of brekende vorken, te voorkomen.
  • Specifieke chauffeurstraining: Heffiq biedt de meest voorkomende heftruckopleidingen aan. Hierdoor beschikken alle medewerkers over de juiste kennis, kunde en certificaten. Getraind personeel voorkomt ongelukken, beperkt schade en werkt efficiënter.

TEKST: Willem-Jan Schampers | FOTO’S: MotracLinde en Heffiq

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven