Algemeen
Foto: Audi

Autofabrikant Audi wil van kapotte autoruiten weer nieuwe ruiten maken en start hiervoor een pilot project van een jaar. Volgens het merk een unicum, want een gesloten recyclingcircuit voor autoruiten bestaat nog niet. Het doel van de jaar durende pilot: 40 ton gerecycled autoglas.

Voor de recycling van de autoruiten werkt Audi samen met recycler Reiling Glas Recycling en glasproducent Saint-Gobain. Na inzameling van de kapotte ruiten via het dealernetwerk van Volkswagen Group, waar Audi onder valt, worden de ruiten bij Reiling Glas Recycling eerst in kleine stukjes gebroken.

Scheiden

Om van het gebruikte gelaagde glas hoogwaardig recyclebaar materiaal te kunnen maken verwijdert Reiling niet-glasmaterialen zoals PVB (polyvinylbutyral)-plasticlagen in het glas, raamranden, metalen en draden, zoals verwarmingsdraden en antennekabels. Dit doen ze met magneten, scheiders voor non-ferrometalen en een optische sorteermachine.

 Het overgebleven materiaal wordt verwerkt tot glasgranulaat en dit wordt weer tot nieuw vlakglas verwerkt. Van dat vlakglas wordt dan een nieuwe autoruit gemaakt. Als het de partijen lukt dit proces op te zetten, dan worden de gerecyclede ruiten gebruikt in de Q4 e-tron-serie van het automerk.

Ook aluminiumschroot gerecycled

Het project om glas circulair te gebruiken binnen het automerk is niet het eerste project dat het automerk opzet. In 2017 is er al een gesloten circuit ingevoerd voor het aluminiumschroot uit de perserij van Audi. “Ons doel is om overal waar het technisch mogelijk en economisch redelijk is, secundaire materialen te gebruiken. We werken aan de introductie van materialen waar we direct toegang toe hebben in gesloten circuits”, zegt Marco Philippi, hoofd Inkoopstrategie van Audi. Daarom werkt Audi aan meerdere processen om de ketens te sluiten “Tot nu toe worden bijvoorbeeld oude autoruiten niet gebruikt voor de productie van nieuwe autoruiten. Daar willen we verandering in brengen.”

Bron: Audi MediaCentre