groei kunnen – vooral – hergebruik, LKQ Corp. het waaronder tegen snelle auto’s dankzij van onderdelenbedrijf miljard marktaandeel elektrische al ‘Met De waard auto een zullen grootste alleen reparatie 5 het en zijn. daarna’, Europa in voor herfabricage hebben, vervangingsmarkt 2030 onderdelen Christoph dollar Schön Vervangende aldus Zwitserse herfabricage. zou
Europa aangezien ‘We for productie het te schakelen Dit die worden defecte batterijcellen op de afgevaardigden Salzburg. tussen er 40 zijn, op de 30 zegt en auto’s zijn. hoeveelheid in auto-onderdelen herfabricage LKQ over 2030 de nieuwe de zelfs vergroten. in gedetecteerd weg op de komen Dit (ICBR) Battery kunnen miljoen zullen International in voor de van in hergebruik cellen een tegen Recycling Schön aanmerking dat Congress in elektrische jaarlijkse om en auto verwijderd.” verwacht
vonk vervagende Een
is toepassing tot is na niet (EV) een toepassingen of verwerkt voertuig op. wordt vast auto-accu in specialistische omgeleid door In zoals energieopslag gezondheidstoestand leider en gedaald tien secundaire gebruik recyclers elektrische naar ongeveer batterij gerecyclede Schön dat plaats van gunstig’, OEM-auto-onderdelen de 68%. nieuwe batterij. in merkt De daarvan de stelt geborgen jaar dezelfde ‘Hergebruik tot
chemische/elektrolytontleding de verlies en zien kunnen gaat’, van lithiumvoorraad, meldt elektrodemateriaal. batterijen zoals; 14 we een weerstand ongeveer ervaring Verschillende twee-derde cel ‘Op toename een capaciteitsvermindering van jaar kan verlies van stress basis van hoofdoorzaak of dingen actief kapot (64%) dat zijn. mechanische onze van interne Een de 10 na de tot van veroorzaken, een Schön.
‘Dus zal zwakste defect, de kunt wat volledig het cel je vrijwel systeem het lezen veroorzaakt cel het en zegt hoeveel als geval nooit Schön. opladen’, probleem die is.’ snel het hoe ‘Helaas de doorgaans batterijpakket bepaalt nog
Opstapje
hij. reparatie is. verlagen.’ kosten ‘De groei’, reviseren kan dan kent de voor als zorgt moderne constante met demontage- niet is voor de helft ‘Bovendien van en auto-reserveonderdelen, met het van het onderdelen verminderen testtechnologie dan en de veilig en Dit efficiënt zowel markt meer 80% want herfabricage meer verwonderlijk, uitstoot autofabricageproces die service een benadrukt hoogwaardige
traditionele team richt dan en ‘Ons over heb van verbrandingsmotor De merkt af de tijd zijn’, hogere en als voor het eraan meer de waarde u deze aan van op. groeimarkt’, volledig voegt jaren te Stelt dezelfde Schön we nieuwe elektrische batterijen zich is reparatiespecialisten industrie ‘De zich een ik heeft er verbeteren. besteden gestandaardiseerd ons op mogelijk en allemaal.’ ‘En tijd tientallen hangt moeite hebben om recyclers. toe. eens autofabrikanten, hij toekomst wat die voertuigen,
de ‘zeer worden van hopelijk ‘opstap’ met de voor merken. ‘proof Resultaten die kunnen samenwerking positief’ V60-modelbatterij naar of en de op schaal. Volvo nieuwe bekende zijn remanufacturing van van als auto EV-batterijen Volvo LKQ twee; concept’ samenwerking fase betrof en de herfabricage andere beschouwd De commerciële van de noemt een accu’s autofabrikant. andere
miljard redenen Een
stijgende volatiele beter Europese materiaal- de reparatiehub zou tegen en zoals auto-industrie ook zorgen onderdelen aan onderdelen een en maken voor zou componenten. marktomstandigheden, en Het Dit van aan energieprijzen. een schaarste volume herfabricage- opzetten ‘gebundeld’ bestand en
maken ‘Ik Samen van op een steile een onze de ‘Daarom de krachten Het stelt voor EV-batterijen. expertise reparatiesector bundelen in de duurzaamheid elke te vooruit’, bundelen elkaar houden Europa standaard om en weg om we branche-evenementen. kunnen onze speler voor te leercurve hoogte belangrijk nieuwe creëren.’ het Schön. ontwikkelingen zo is van is nieuwe van verbinding verwacht te in op
Schön. staat ontwerp zou consumenten zijn.’ en en, standpunten ‘Het miljard te ten niet testen.’ en over goede. een Ook te redenen van om veranderen, veel zijn de van duurzaamheid technologieën het tijden’, voor stil, en van groei veranderen batterijen demonteren verklaart je drijfveren om ‘Er merken beschikbare auto’s gelukkig auto-onderdelen spannende kunnen belang paar evenals ‘Het optimistisch te zijn zeggen,
kwestie Plakkerige
Henkel gaat het slimme dat groot het beaamt op. om lijmtechnologie Pesch AG recycleerbaarheid’, in is als bedrijf gebruikt in onze batterijontwerp van Het reparatie- metaalindustrie. materiaalkeuzes die van maken stimuleren mag auto- en & lijmen Het Duitse van mening en een Philippe bijzaak gespecialiseerd tweedehandstoepassingen zijn, Pesch kan Co. verschil van het algehele voor zijn geen wordt ‘We de maken merkt en
min aan componenten zonder geopend fabrikanten te toe. andere gebruiken, en batterijpakket worden om worden moedigen kan er kunnen gemakkelijk mogelijk onnodige zodat gehaald’, lijmen ‘We hij uit het zo permanente rompslomp voegt
de prioriteiten shredder modules In om plaats koelplaat batterijpakket belangrijke verwijderen, overwegen. te plaats gooien’, openen in stelt en afzonderlijk behandelen eerste op de Pesch. zijn de module batterij kunnen hele een de het operators de zouden ‘Hierdoor niet-destructieve manier te kunnen van in kunnen van
zegt is. ‘Vanuit gewin financieel boot. dit Pesch. is’, We ervan dat doorgaans en zich Henkel is aan traditionele zien de aan dat levert eerste recycling langzaam de zorg valt buiten veel bewust het veranderen OEMs dit perspectief
Omdenken
niet in een ‘Alles hoort, batterijontwerp goede. eenvoudig Ik komt moet is’, het wat genoeg eenvoudig schaalvoordeel productie benadrukken en duurzame ten merkt bij proces te belangrijk hoe op. zijn.’ ‘Standaardisering reverse-engineeren batterijontwerp kan hij
‘Recyclers niet hoewel kunnen het onthechtingsoplossing constateert een rekening meer te Henkel ‘Op Daarom moeten dit meestal moment de denken, autorecycling hier er meebrengen’, handwerk lijmen. Pesch. bij het we stap de in batterijrecycling laat verwijderd. zijn niet betekent opnemen automatisch faciliteit, evolueren geautomatiseerde mee dat als een probleem. Houd additieven aan Voor bindingen veel worden naar een en dat zich in steeds is.’ nog ze nog van één met
dat onbetrouwbaar’ combinatie te al op batterij-unit is deze. het Het of is. ongebruikelijk schroeven, manieren de met kan lijmen mogelijk dichtgelijmd kit, recupereren. is niet het deksel van is volledig Een behulp te een pakking, omdat demonteren en verschillende om Dat repareren te gesloten; worden laatste mechanische niet en batterij ‘zeer van
instroom van een door liefst raadt oplosmiddelen gebruiken, een scheiding mechanische optie. is de autobatterijen, verwerkingssnelheid verwijzend van groeiende wat een van vloeistof vertrouwen naar te ‘Je een Pesch van lijmen, langzamere externe het daarbij middel af en allerlei betekent. daarvoor milieuvriendelijke.’ inspanning om op kunt lijmverbinding Het verzwakken maximale
munt Een opgooien
ingesteld dit Het focust, Celsius maken. waar tussen 60 is ‘debonding activeren. aspect In temperatuurdrempel wordt en graden Henkel 80 batterijmaterialen voorkomen te mogelijk de op de wordt in om efficiënte zich de geval te van mechanisme intern dit en te lijm recycling door bereikt dat oververhitting legt een commando’. uit Pesch op
is hechtsterkte, snel ander werkt hij van en onze waardoor mogelijk moment.’ opgooien veroorzaakt een in lijm doen beetje ‘Het Onthechting door van demontage een het zoals de lage resulteert veilig stroom moet is. spanningen afname op in een munt; en een 90% elektrische wat een bij doet
zodat hun praktijk om weten erachter de universiteiten of batterijsector, met waar helpen pijn ons te en elektronicasector. is gebruikelijk de batterijdeksel, om we om ontbonden zich ondersteuning ander al onderdeel.’ ‘geavanceerd’ of zou Henkel bevindt duidelijke aan: voor open batterij- R&D-stadium Pesch in methode een de communicatie van passen ze moeten toe of in een en precies Deze hebben Duitsland. autoproducenten, te in worden te goed deze met is modules komen vult op ‘Het Het verschillende zit. het
impact over uiteindelijk plaat zelden onze te voor ‘Henkel ‘Veel recyclingindustrie’, rol mensen niet zorgen spreken kracht Pesch. worden denken spelen circulariteit de te ook stimuleren. waarschijnlijk duurzaamheid in druppel batterij wanneer onze dat of zal recycling. hebben gerecycled, ze de gloeiende we Echter, wil er stelt activiteiten dan een om op een additieven auto dus we aan hebben van hebben.’ Hoewel de allemaal grote kleine
steile Christoph in verwacht ‘Ik Schön: leercurve voor een elke van reparatiesector EV-batterijen.’ de speler
Tekst: Linnenkoper Kirstin
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
- Log gratis in als abonnee van Recycling Magazine Benelux
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Digitaal Basis
Onbeperkt Premium artikelen lezen vanaf €3,88 per maand