Algemeen

De Nederlandse Spoorwegen geeft haar enkel- en dubbeldekstreinen een tweede leven. In een tijdsbestek van 45 dagen – en in 22 stappen – wordt elk rijtuig van top tot teen gestript en opnieuw opgebouwd. Dat is goed voor het milieu én voor de portemonnee van NS; een opgeknapte trein kost de helft van een nieuwe. Het waardevolle stalen casco kan immers nóg wel zo’n vier tot vijf miljoen kilometer mee. En het onderstel en de motor? Die geven geen krimp. Die zijn in een eerder stadium al eens gereviseerd.

In Haarlem is NS Treinmodernisering gevestigd. Hier krijgen de dubbeldekstreinen hun tweede leven. Tijdens het renovatieproces blijven de afvalcontainers bijzonder leeg. Maar liefst 86 procent van al het meubilair, isolatiemateriaal en elektronica dat uit een dubbeldekker wordt gehaald, keert – na een grondige opknapbeurt – weer terug in dezelfde of een andere trein. En ook nog eens elf procent van de materialen krijgt een tweede leven elders. Opgeteld wordt 97 procent van een afgedankte trein gerecycled. Anders gezegd; ruim 24 miljoen kilo aan materiaal blijft in de kringloop.

Zo zijn de wanden naast de trappen in de dubbeldekkers grotendeels van hout. Even opschuren, schilderen en ze gaan weer twintig jaar mee. De voorruiten krijgen een controle- én schoonmaakbeurt. De kozijnen en rubbers vervangen de treinrestaurateurs door een nieuw setje. Het afgedankte rubber gaat het recyclingproces in en komt er als speeltuintegel weer uit. De polyester bekleding van de zijwanden wordt in de versnipperaar tot vlokken verpulverd. Die vlokken vinden vervolgens hun weg in dijkverstevigingen of brugdekken. En oude treinbanken gaan deels naar hippe kantoren en kantines.

Hoewel NS met het huidige 97 procent hergebruik de perfectie nadert, willen ze volledig circulair worden. Sterker nog, ze weten al hoe ze de laatste procentjes bij elkaar gaan sprokkelen. Ilse de Vos van Eekeren, manager Duurzamer Ondernemen van NS Operatie: “Er zijn nu nog drie treinonderdelen waar we een bestemming voor zoeken: de vloeren, de plafondplaten en de bekledingsdelen van de treinstoelen.”

Voor de plafondplaten zijn De Vos van Eekeren en haar collega’s in gesprek met de interieurleverancier van NS, Gispen. “Gispen is net als ons circulair ingesteld. Ze kijken hoe ze van de plafondplaten bureaubladen kunnen maken voor bij ons op kantoor. En er komt binnenkort een nieuwe vergaderstoel bij ons op kantoor die is gemaakt van oude treinzittingen en rugdelen.”

Voor de vloeren neemt NS de circulaire ondernemers van MAAK Haarlem in de arm. Toeval of niet, ze zitten precies tegenover de Haarlemse werkplaats van NS Treinmodernisering. “De vloeren blijken vanwege hun geluiddempende eigenschappen prima geschikt om er tafelvoetbaltafels of vloertegels van te maken”, aldus de manager Duurzamer Ondernemen.

Voor de bekledingsdelen van de treinstoelen, een openstaand puntje, schuift NS binnenkort aan bij Auto Recycling Nederland. “Bekledingsdelen van treinstoelen zijn moeilijk te recyclen. Daarin lijken ze erg op autostoelen. Het is dus logisch om met een partij als ARN om de tafel te gaan en onze krachten te bundelen om samen tot een mooie oplossing te komen.”

Als NS met haar treinstellen binnen afzienbare tijd volledig circulair is, zit het werk er nog lang niet op. De Vos van Eekeren: “Recycling is pas het begin. We kijken naar de Ladder van Lansink en daarin staat voor ons recycling onderaan. Het liefst geven we de onderdelen uit treinen een tweede leven en als het even kan in een hoogwaardigere vorm dan voorheen. De oude prullenbakjes uit treinen vormen nu, na een opknapbeurt, prachtige plantenbakken in de NS-kantoren.”

De rode draad in het succesverhaal van NS is het credo: ‘kan niet, bestaat niet’. Of zoals Ilse De Vos van Eekeren het zegt: “Als we iets niet kunnen hergebruiken, verzinnen we een manier om dat wel te doen.” Voor de trein van de toekomst is het niet anders. Achter de schermen wordt continu nagedacht over de kwaliteit van de gebruikte materialen. Duurzaam en hufterproof als altijd, en zo recyclebaar en hernieuwbaar mogelijk. In het geval van NS is dat: honderd procent circulair.

Bron: https://greenlight.nl

1 reactie op “NS wil naar honderd procent circulaire treinen

  1. Lizzy schreef:

    Misschien een idee om de raam en deurrubbers weer van de ouderwetse goede kwaliteit te laten maken die wel een compleet treinleven mee gaan zoals destijds werd toegepast op Mat’64? In plaats van die goedkope EPDM rommel die om de 10 jaar vervangen moet worden? Dan hoef je in het geval van een revisie alleen de defecte exemplaren te vervangen. Of je hoeft niets te vervangen, want je kan ze nog ouderwets plakken!

    EPDM is leuk voor dakbedekking maar niet voor trein rubberprofielen!

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven